Generali: Pojišťovna nemusí kvůli krachu CK zaplatit plnou cenu zájezdu

Praha - Povinnost pojišťovny, vyplatit po krachu cestovní kanceláře jejím klientům 100 procent ceny za neuskutečněné zájezdy, je prý mýtus. Prohlásil to generální ředitel pojišťovny Generali Štefan Tillinger. Mluvil o případu CK I. Parkam Holidays, která byla u Generali pojištěná proti úpadku. Když k němu došlo, pojišťovna jejím klientům vyplatila jen část peněz. Přitom zástupci cestovních kanceláří chtějí po Generali vyplacení plné ceny zájezdů.

Šéf Generali popřel, že nedávné odškodnění klientů I. Parkam Holidays ve výši 58 procent investice do jejich zmařené dovolené mělo být průlomovým rozhodnutím. Reagoval tak na tvrzení obou českých asociací cestovních kanceláří. Jediným systémovým řešením, které může lépe ochránit zákazníky cestovek, je změna novely zákona stanovujícího pojištění cestovních kanceláří, dodal.

Co by měla novela obsahovat

„Zákon by měl jasně definovat pojistnou částku, na kterou by měla být cestovní kancelář pojištěna, aby dostála svým zákazníkům, i kdyby si zájezd zakoupilo více lidí,“ tvrdí Jurij Kostaš, manažer Europ Assistance.

Asociace cestovních kanceláří ČR míní, že klienti cestovních kanceláří musí být chráněni tak, aby v případě jejich krachu dostali svoje peníze zpět v plné výši. Podobný názor zastává ministerstvo pro místní rozvoj, do jehož pravomocí cestovní ruch spadá. Úřad si k této kauze nechal vypracovat odbornou právní analýzu, podle níž pojišťovna pravděpodobně chybně stanovila pojistnou částku a nedostála tím prý své úloze odborného garanta pojistné smlouvy. Konečné slovo v tomto případu ale bude mít soud.

Turistům se už několikrát stalo, že nedostali zpět 100 procent ceny zájezdu

Podle Tillingera jde od roku 2000 o několikátý případ, kdy turisté nedostali kvůli úpadku cestovních kanceláří zpět všechny své peníze za zaplacené zájezdy, na které nakonec neodjeli. Kontroly České národní banky prý neshledaly v postupech pojišťovny pochybení. Právě dnes jsou vypláceni klienti CK Vivamonde, která loni skončila v úpadku, a to zhruba devadesáti procenty sjednaného pojistného limitu.

Pojišťovny řešily podle údajů České asociace pojišťoven (ČAP) od roku 2004 úpadek 26 cestovních kanceláří. U 22 z nich byla škoda již vyplacena, dosud se řeší případy čtyř cestovních kanceláří, které ohlásily úpadek v roce 2011. „Ve všech případech při odškodnění postupovaly pojišťovny v souladu se zákonem, včetně posledního případu pojišťovny Generali, což potvrdila i právní analýza ČAP,“ upřesnil výkonný ředitel asociace Tomáš Síkora.

„Po zvážení všech okolností a na základě nově zjištěných faktů se domníváme, že v případě úpadku cestovní kanceláře I. Parkam Holidays mohlo dojít k naplnění skutkové podstaty trestného činu podvodu a ve středu jsme proto podali příslušné trestní oznámení,“ uvedl Tillinger.

Pojišťovny proplatily v 16 z 22 uzavřených případů 100 procent ceny zaplacených neuskutečněných zájezdů, u zbylých šesti dosáhlo pojistné plnění od 7 do 98 procent nahlášené škody. Ani v jednom z těchto případů nebylo vyplaceno více, než kolik činil pojistný limit sjednaný CK.

Norsko
Zdroj: Justin Foulkes/Isifa/Rex Features
Vydáno pod