Další americký stát žaluje Volkswagen kvůli emisnímu skandálu

Americký stát New Jersey zažaloval automobilku Volkswagen i její divize Audi a Porsche kvůli skandálu kolem falšování testů emisí. Generální prokurátor viní automobilku z klamání spotřebitelů a z porušování zákonů o čistotě ovzduší. Kromě zaplacení pokuty požaduje i odškodnění pro zákazníky. New Jersey už je čtvrtým státem USA, který v této souvislosti podnikl právní kroky.

 „V uplynulém desetiletí se Volkswagen angažoval v jednom z největších podvodů v historii automobilového průmyslu,“ tvrdí žaloba. „Vyvinul a distribuoval sofistikovaný software, aby se vyhnul emisním předpisům, klamal regulátory o skutečném ekologickém dopadu svých vozů a klamal spotřebitele o výrobcích, které propagoval jako údajně šetrné k životnímu prostředí,“ dodává generální prokurátor státu John Hoffman.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Počátkem letošního roku proto podalo americké ministerstvo spravedlnosti na Volkswagen civilní žalobu. Software mělo mít v zemi téměř 600 tisíc naftových vozů.

Software má mít na celém světě 11 milionů aut

Volkswagen v USA nabídl každému z majitelů dotčených vozů kompenzaci v hodnotě 1000 dolarů (25 tisíc korun), aby získal zpět jejich důvěru. Stejné odškodnění požadovala pro zákazníky v Evropě i komisařka Elžbieta Bieńkowská. Volkswagen to ale odmítl. Odškodnění prý v USA vyplácí proto, že se s tamními regulátory zatím nedohodl, jak vozy opravit.

 

Volkswagen už dříve přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Zhruba 8,5 milionů těchto vozů jezdí v Evropě. Skandál se týká i 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Žádný evropský národní úřad ale za to zatím Volkswagenu pokutu neudělil. Kritici to vidí jako příklad dohody mezi národními vládami a automobilovým průmyslem. Ten je hlavním zdrojem pracovních míst a vývozu například v Německu a Francii. Proti Volkswagenu se ale i v Evropě chystá hromadná žaloba. V polovině ledna se k ní chtělo připojit přes 60 tisíc majitelů aut.