Růst prodeje aut v Německu začátkem roku zpomalil, odbyt Volkswagenu však výrazně klesl

Prodej nových osobních automobilů v Německu se v lednu meziročně zvýšil o 3,3 procenta na 218 365 vozů, odbyt vozů největší automobilky Volkswagen se ale výrazně snížil. Tempo růstu celého trhu pak zpomalilo z prosincových osmi procent, plyne z oficiálních údajů Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA). Pokles prodejů aut se koncernu VW prohloubil v lednu i v USA, zatímco ostatní automobilky na americkém trhu vykázaly lepší výsledky, než se čekalo.

 Prodej vozů značky Volkswagen klesl meziročně o 8,8 procenta na 47 147 vozů. Značka Opel z americké skupiny General Motors naopak zaznamenala nárůst odbytu o 22 procent a počet registrací nových vozů americké značky Ford vzrostl o 19,2 procenta.

Volkswagen loni v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí oxidů dusíku. Největší skandál v historii Volkswagenu donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.

Německo je největším automobilovým trhem v Evropě. V celém loňském roce se prodej nových osobních automobilů v Německu zvýšil o téměř šest procent na 3,21 milionu vozů. Zaznamenal tak již druhý rok růstu za sebou a poprvé za šest let překročil hranici 3,2 milionu.

Pokles prodeje aut VW se prohloubil i v USA

Pokles prodeje aut německé automobilky Volkswagen ve Spojených státech se v lednu prohloubil, americký trh byl ale kvůli sněhové bouři a nižšímu počtu prodejních dní celkově slabší. Volkswagen se v USA od podzimu potýká s dopady skandálu kolem manipulace s měřením emisí a loni se tam prodej jeho vlajkové značky VW snížil o téměř pět procent.

Volkswagen
Zdroj: ČTK
Autor: Petr Švancara

Volkswagen oznámil, že v lednu mu odbyt na americkém trhu klesl meziročně o 14,6 procenta na 20 079 vozů, po prosincovém poklesu o devět procent. Provozní ředitel americké divize Volkswagenu Mark McNabb označil pokles odbytu za důsledek sezonní povahy obměňování firemních vozových parků.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) loni v září Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do milionů aut po celém světě. Počátkem roku podalo americké ministerstvo spravedlnosti na Volkswagen kvůli těmto manipulacím civilní žalobu.

Ostatní automobilky si vedly lépe, než se čekalo

Dosavadní údaje jednotlivých automobilek o lednovém prodeji v USA ukázaly však vesměs lepší výsledky, než se čekalo. Americká jednička General Motors zvýšila prodej o 0,5 procenta a skupina Fiat Chrysler zaznamenala nárůst o 6,9 procenta. Ford Motor naopak oznámil pokles prodeje o 2,6 procenta.

Americký automobilový trh nadále těží z levného benzinu, nízkých úvěrových nákladů a vcelku příznivého vývoje ekonomiky. Loni trh vzrostl o téměř šest procent na 17,47 milionu a překonal dosavadní rekord 17,41 milionu aut z roku 2000. Prognózy analytiků společností LMC Automotive a TrueCar předpokládají letos další růst k úrovni 18 milionů vozů.

Analytici podle ankety agentury Reuters odhadli, že celkový lednový prodej aut klesl o pět procent. Automobilky ale uvádějí, že po odeznění sněhových bouří byl odbyt na konci měsíce velmi silný.