Punc Potravinářské komory chce stále více výrobců

Praha – Už bezmála dva tisíce potravinářských výrobků používá novou garanční značku „Český výrobek - garantováno Potravinářskou komorou“ a další zájemci se hlásí. Logo přitom začala komora udělovat teprve loni v létě, a to těm výrobcům, kteří zpracovávají produkt na českém území a dodržují stanovený podíl hlavní suroviny z tuzemských zdrojů.

Nový marketingový nástroj tuzemských potravinářů se státní vlajkou loni přibyl k například již osm let fungující značce kvalitních potravin KLASA nebo označení Regionální potravina.

Podle mluvčí Potravinářské komory Dany Večeřové stojí za rostoucím zájmem výrobců o státem posvěcenou garanci kvality především současné skandály spojené s nekvalitními a prošlými potravinami na pultech českých obchodů. „O logo se hlásí čím dál víc výrobců, jelikož lidé se v souvislosti s různými aférami, jako je například ta s posypovou solí v Polsku, začínají více zajímat o původ potravin,“ uvedla Večeřová.

Inspekce našla další prohřešky, mj. upravená data trvanlivosti

I dnešek přitom přinesl informace Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI), která našla v prodejnách po celé republice velké množství špatně označených nebo prošlých potravin. „Kromě manipulací s datem zachytili inspektoři i náhražky nesprávně nabízené v rozporu s právními předpisy neodděleně od mléčných výrobků,“ uvedl mluvčí SZPI Michal Spáčil. Inspekce pokračuje v intenzivních kontrolách z počátku roku a prodejcům uděluje pokuty ve správním řízení.

Kde našli kontroloři pochybení?

Prodejna Kubík v Třebechovicích pod Orebem tak například nabízela margarín Créme Bonjour označený v regále klamavě jako máslo. Sýry vyráběné z náhražek zákazníci našli na stejném místě jako mléčné výrobky. V několika malých prodejnách potravin v Chomutově, Petrovicích a v Praze byly odtržené nebo přemazané údaje o datu minimální trvanlivosti. Pochybily i řetězce jako Tesco, které prodávalo v Kladně prošlý sýr, nebo Billa, která odstranila části etiket s datem spotřeby ve své prodejně v Sedlčanech. Problémy byly i v prodejnách v Hradci Králové, Třinci, Jaroměři a jiných městech u množství výrobků.

V souvislosti s razií proti nekvalitním a prošlým potravinám se tuzemští zemědělci a potravináři v poslední době rozhodli začít více bojovat proti rostoucím dovozům potravin, u nichž se prohřešky nacházejí častěji. Zesílili proto aktivity, jejichž pomocí chtějí tento stav zvrátit. Také čeští zákazníci se v poslední době začali více zajímat o kvalitu a původ toho, co jedí. Potravináři přesto upozorňují, že stále nejsou takovými „potravinovými vlastenci“ jako Francouzi či Rakušané, kteří jednoznačně preferují národní výrobky.

Poznat kvalitní výrobek? Těžší, než si myslíte

Podle předsedy Sdružení českých spotřebitelů Libora Dupala ovšem není snadná ani orientace v kvalitních výrobcích. „Jednak má každý nějakou zkušenost, a je řada výrobků, typicky kafe, kde se orientujeme podle toho, co nám chutnalo. U zeleniny a ovoce se zase uvádí třída jakosti. Obecně se ale musíme spolehnout zejména na označení. Je to o tom, umět se orientovat,“ upozornil.

Situaci navíc komplikuje skutečnost, že lidé se na čárový kód označující původ potravin nemohou spolehnout. To, že je potravina vyrobena v ČR, totiž nemusí znamenat, že z Česka i pochází; častokrát zde jen sídlí výrobní společnost nebo zde byla zabalena. „Je potřeba rozlišovat komoditu od komodity. Jsou některé komodity, jako zelenina a ovoce, kde je povinnost původ výrobku jednoznačně označit. U řady výrobků je to ale komplikované, ne-li nemožné,“ připouští Dupal. Generální ředitel Penny Marketu Martin Gottfried podotkl, že tak nemůže zaručit český původ surovin ani řada tuzemských dodavatelů.

Penny Market přitom nedávno spustil kampaň, ve které propaguje potraviny prodávané ve svých diskontních obchodech pod označením Česká kvalita. Státní zemědělská a potravinářská inspekce ale krátce po jejím zahájení zjistila, že logo Česká kvalita Penny Market přidělil i potravinám, které byly vyrobeny v zahraničí. Špatně označený byl například sunar z Velké Británie, jogurty z Francie nebo víno ze Slovenska. Penny Market se hájí tím, že všechny potraviny s logem Česká kvalita jsou vyráběny podle tradičních českých receptur.

Vydáno pod