Ministerstvo obrany loni zadalo zakázky za 1,5 miliardy korun bez výběrových řízení

Ministerstvo obrany: Bez výběrových řízení (zdroj: ČT24)

Zakázky na novou techniku skoro za půl druhé miliardy korun rozdalo minulý rok bez výběrových řízení ministerstvo obrany. Žádný zákon tím neporušuje, ale podle některých členů poslaneckého výboru pro obranu by tak nemělo postupovat opakovaně.

Na výrobu 5 vyprošťovacích vozidel vypsalo ministerstvo soutěž skoro za 200 milionů už na konci roku 2014. Pak ji ale zrušilo, protože ji samo vyhodnotilo jako diskriminační.

Novou soutěž ale už nevypsalo. O několik měsíců později zadalo zakázku přímo - Vojenskému technickému ústavu (VTÚ), což je státní podnik. Podmínky zakázky zůstaly stejné.

Analytik: Jen zbytečné zvýšení ceny

Analytik Transparency International ČR Milan Eibl v tomto případě soudí, že VTÚ bude stejně kupovat podvozky od Tatry, která už je nabízela a nabízela je za nižší cenu. Postup ministerstva tak podle něho pouze zvyšuje cenu veškeré zakázky ještě o plat a náklady VTÚ na administraci celé zakázky.

Cena se i kvůli tomu zvedla o 6 milionů korun.

Zakázky bez výběrových řízení
Zdroj: ČT24

 Mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek hájí zvolený postup tím, že cesta výběrového řízení je leckdy dlouhá a ne vždy úspěšná. „Takže my kupujeme to, co už je v armádě používané, s čím jsou vojáci spokojeni,“ dodal.

Člen sněmovního výboru pro obranu Jiří Skalický /TOP09/ soudí, že používat tento postup plošně je špatně. „Nelze ho použít vždy a za jakýchkoli okolností“. Jeho kolega ve výboru, Antonín Seďa /ČSSD/, si myslí, že ministrovi obrany Martinu Stropnickému (ANO) se nepodařilo „ztransparentnit proceduru akvizic“, tedy provázanost dlouhodobého plánování s běžnými akvizicemi a nákupy.

Vítězem je Tatra

Většina peněz z loňských zakázek na novou techniku zamíří rovnou nebo zprostředkovaně do kopřivnické Tatry. Ta armádě dodá podvozky, celá auta nebo třeba minomety. Podle ministerstva obrany proto, že už teď Tatra tvoří většinu armádní flotily.

Máme na to veškerý servis a logistiku, takže jednotná platforma na vozidlech Tatra je logickým řešením.
Jan Pejšek
mluvčí ministerstva obrany

Konkurence však tvrdí, že v některých případech by veřejná soutěž stlačila cenu dolů. Podle zkušeností obchodního ředitele STV Group Jana Děckého se účastníci soutěže – vědomi si konkurence - drží více při zemi. Lze pak podle něho očekávat, že zadavatel dosáhne lepší ceny.

Armáda bude modernizovat minimálně dalších pět let. Pořizovat bude také dvě desítky nových pandurů. Za jeden a čtvrt miliardy je koupí od firmy Excalibur Army. Od společnosti, která vlastní i kopřivnickou Tatru.