Kdo hledá spolujezdce do Ostravy či do Zadaru? Jízdomat se mění na BlaBlaCar

Na český trh vstupuje francouzská společnost BlaBlaCar. Je to největší evropská firma nabízející takzvanou spolujízdu - sdílené cestování autem. V Česku koupila společnost Jízdomat, která týdně zprostředkuje cestu zhruba deseti tisícům lidí. Cena akvizice není známa. Hodnota BlaBlaCar se odhaduje na miliardu a 400 tisíc eur. Kolik skutečně za koupi francouzská společnost zaplatila, nechtěl ředitel této firmy pro střední a východní Evropu Piotr Jas prozradit. V rozhovoru pro ČT ale uvedl, že služby budou poskytovat pro české zákazníky zdarma.

„Není pro nás nejdůležitější to, kolik jsme zaplatili, ale to, že jsme se dostali na český trh. Navíc prostřednictvím někoho, kdo to tady zná,“ vysvětluje ředitel BlaBlaCar Piotr Jas.

Služby nabízené BlaBlaCar jsou založené na myšlence sdílení nákladů. Nejedná se však o taxi nebo podobnou službu nabízenou Uberem nebo Liftago, protože BlaBlaCar nemá zajistit primárně řidiči výdělek a nesveze na přivolání kdekoli po městě. Spolujízda se domlouvá s konkrétním řidičem dopředu a jedná se o převoz na delší vzdálenosti. Například po frekventované trase z Prahy do Ostravy, jízdy na festivaly, ale třeba i na dovolenou do Chorvatska.  „Konkurence většinou převáží lidi po městě, kdežto BlaBlaCar mezi městy,“ dodává ředitel Jas.

obrázek
Zdroj: ČT24

Služba je zatím v Česku zdarma

Služba je zatím pro české zákazníky zdarma, na rozdíl od některých jiných zemí. Podle ředitele se však změna v cenové politice pro nejbližší měsíce ani nechystá. „Nejprve chceme přesvědčit své zákazníky, že nabízíme dobrou službu. Takže si musíme vytvořit aktivní komunitu, která bude propojovat lidi, a na tu se budeme soustředit, aby byla síť co největší a s nejlepší nabídkou,“ říká Jas.

Firma má letos už ve 22 zemích více jak 25 milionů členů, na čtyři sta zaměstnanců, zhruba patnáct milionů stažených aplikací a tři miliony fanoušků na Facebooku. „Myslíme, že můžeme dobře růst i v Česku,“ dodává Jas.

Je to služba, která je založena na sdílení nákladů. A daň se platí ze zisku. A my žádný nemáme. Pro nás žádná daňová povinnost tak neexistuje.
Piotr Jas
ředitel firmy BlaBlaCar pro střední a východní Evropu
Jas: Na rozdíl od konkurence zprostředkováváme jízdu mezi městy (zdroj: ČT24)

Vyrazit na cestu je tak velmi jednoduché: registrujete se a pak už jen vybíráte a rezervujete. Podobně ten, kdo nabízí spolujízdu. I řidič se registruje a pak už jen nabízí svezení. Navíc si ale stanoví při zadávání cesty svou cenu, která mu sníží náklady na benzín. Případný spolujezdec se rozhodne, zda souhlasí, nebo si vybere někoho jiného. Výhodou bývá oboustranná komunikace předem – oba spolujezdci ví, s kým budou auto pár hodin sdílet.