S bezpečností potravin to není v Česku zas tak špatné, tvrdí inspekce

Praha – Bezpečnost potravin nepředstavuje v České republice vážný problém. Uvedla to dnes Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) a potvrdil to i hlavní hygienik ČR Michael Vít. Inspektoři v loňském roce provedli zhruba 430 tisíc analýz na 8 tisících vzorků potravin. Pochybení zjistili jen u zlomku z nich. Vrchní ředitel sekce kontrolní a právní SZPI Martin Klanica přesto ocenil, že se spotřebitelé o bezpečnost potravin zajímají a posílají inspekci své podněty.

Analýzy Státní zemědělské a potravinářské inspekce odhalily loni nedodržení mikrobiologických kritérií pouze u 0,1 procenta kontrolovaných vzorků. V případě cizorodých látek konstatovala inspekce porušení zákona u 3,6 procenta vzorků, u jakosti to pak bylo zhruba 15 procent vzorků. Klanica zároveň upozornil, že situace na trhu může být lepší. Inspekce totiž pro testy vytipovala potenciálně rizikové vzorky.

„Není možné výsledky prezentovat tak, že pokud si spotřebitel koupí 100 vzorků do svého košíku, takže 15 potravin bude mít nevyhovujících z hlediska jakosti a necelé 4 vzorky budou mít cizorodé látky,“ zdůraznil Klanica.

Závěry inspekce potvrdil také hlavní hygienik ČR. Zároveň dodal, že se bezpečnost potravin v Česku zlepšuje. „Jestliže by nebyla dodržena bezpečnost potravin, tak se nám to projeví ve zvýšeném výskytu průjmových infekčních onemocnění. V roce 2002 jsme měli přibližně 28 tisíc případů salmonelózy a v minulém roce to bylo 8 800, to znamená pomalu trojnásobné snížení,“ poznamenal Vít v rozhovoru pro Českou televizi.

Čeští spotřebitelé začínají více dbát o to, co jedí

Klanica na tiskové konferenci SZPI pořádané v rámci veletrhu Salima zároveň upozornil, že kauzy kolem přelepování data použitelnosti, které v uplynulých týdnech proběhly médii, přiměly spotřebitele k tomu, aby se více zajímali o bezpečnost potravin. „Počet podnětů spotřebitelů za leden až únor v porovnání se stejným obdobím roku 2011 byl 2,5krát vyšší,“ uvedl Klanica. Ke konci minulého týdne podle něj inspekce evidovala už zhruba 740 podnětů od spotřebitelů.

Martin Klanica

„My samozřejmě stojíme o poučeného a sebevědomého spotřebitele, protože ten velmi napomáhá celou situaci zvládat. Čím lépe se budou spotřebitelé ve značení a v nabídce orientovat, tím lépe.“

Inspekce zároveň nabádá spotřebitele k tomu, aby se v případě, že zjistí pochybení na straně obchodníka, například objeví, že zboží není v prodejně správně uskladněno, nebo si všimnou upravené doby použitelnosti, zkusili nejprve sjednat nápravu v prodejně sami. Až v případě, že u prodejce narazí, měli by se obrátit na inspekci.

Kontroly Státní zemědělské a potravinářské inspekce v poslední době odhalily například v prodejnách Albert, Kaufland, Tesco nebo Billa případy přelepování data použitelnosti u sýrů nebo salámů. Vedení řetězců většinou svalovalo vinu na zaměstnance, za ty se ovšem postavily odbory, podle kterých za bezpečnost a kvalitu potravin ručí řetězec.