Automobilky v potížích. Podezření na emisní skandál zasáhlo Renault, Fiat řeší nadhodnocené prodeje

Francouzští vyšetřovatelé kontrolovali u automobilky Renault způsob používání technologie na měření emisí výfukových plynů. Odbory se domnívají, že tomu tak bylo kvůli souvislosti s emisními testy. Vedení firmy k tomu uvedlo, že se žádných podvodů nedopustilo. Do potíží se dostala i automobilka Fiat Chrysler Automobiles, která čelí žalobě, že v USA nadhodnocovala údaje o prodeji.

Práce na výrobní lince Renaultu
Zdroj: Reuters

Renault uvedl, že s úřady plně spolupracuje a že vyšetřovatelé nenašli žádné důkazy o tom, že by jeho vozy byly vybavené zařízením na falšování výsledků emisních testů.

Stanovisko firmy podpořila ministryně pro energetiku Segolene Royalová. Uvedla, že testy nařízené francouzskými úřady neodhalily přítomnost softwaru, který by umožnoval podvody s emisemi. Ujistila proto akcionáře a zaměstnance Renaultu, že firma nepodváděla. Dodala, že hledaný software byl nalezen pouze u vozů Volkswagenu. Připustila však podle agentury Reuters, že předběžné výsledky testů ukazovaly překročení limitů u aut Renaultu i některých dalších výrobců.

Vyšetřovatelé se zaměřili na zkušební normy a certifikace motorů

„Několik kanceláří Renaultu bylo prohledáváno vyšetřovateli, kteří se zaměřují na podvody," řekl agentuře Reuters představitel odborů Florent Grimaldi. Podle agentury Bloomberg vyšetřovatelé zabavili ve firmě počítače.

„Vedení nepotvrdilo, že je to kvůli emisím NOx, ale vzhledem k úsekům, ve kterých byla inspekce, si myslíme, že to může být spojené,“ řekl odborář. Vyšetřovatelé se podle něj zaměřili právě na ty části ve firmě, které mají co dělat se zkušebními normami a certifikacemi motorů. Podle toho je možné se domnívat, že se šetření vztahuje k emisním standardům v souvislosti se skandálem Volkswagenu.

Akcie Renaultu ztrácely nejvíce ve své historii

Akcie Renaultu podle agentury Reuters ve čtvrtek vykazovaly nejhorší výkon od 17. listopadu 1994, kdy firma vstoupila na burzu. Kolem poledne ztrácely až pětinu své hodnoty. Tržní kapitalizace firmy se snížila o pět miliard eur (113,1 miliardy Kč). Později se pokles akcií zmírnil na 10 procent.

Pozornost vyšetřovatelů se na výrobce automobilů zaměřila po oznámení amerických regulátorů loni v září, že německý Volkswagen podváděl při testování emisí u svých vozů s naftovými motory. Francouzské úřady poté oznámily, že začnou vyšetřovat, zda Volkswagen kvůli emisím nepodváděl majitele naftových vozů, a slíbily, že rozšíří vyšetřování na všechny automobilky, včetně Renaultu a PSA Peugeot Citroën. Úřad pro životní prostředí pak samostatně začal náhodně testovat vozidla, aby zjistil rozdíly údajů o emisích při laboratorním testování a reálnými čísly.

Nadhodnocoval Fiat Chrysler údaje o prodeji?

Problémy měly ve čtvrtek i akcie italsko-americké automobilky Fiat Chrysler Automobiles (FCA) na milánské burze. Obchodování s akciemi bylo pozastaveno poté, co se jejich cena propadla o osm procent v reakci na zprávu serveru Automotive News, podle které firma čelí žalobě kvůli nadhodnocování údajů o prodeji ve Spojených státech. Během dne pak akcie ztrácely až 11 procent, později se ztráta zmenšila pod 8 procent. 

Dva prodejci automobilů z Chicaga podle serveru tvrdí, že firma prodejcům nabízela peníze, pokud budou její neprodané automobily vykazovat jako prodané. Automobilka tak podle žaloby uměle zvyšovala měsíční údaje o svém prodeji v USA. Podnik ve svém prohlášení uvedl, že toto tvrzení nemá žádné opodstatnění.