Obchodníci hlásí růst tržeb v povánočních výprodejích

Povánoční výprodeje začaly pro obchodníky úspěšně, hlásí až pětinový meziroční nárůst tržeb. Zvyšuje se i podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách. Letos se v Česku zvýšil o jeden procentní bod na 8,1 procenta. A v roce 2017 by podíl e-shopů měl dosáhnout už deseti procent, jak vyplývá z odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Vlna slev začala v řadě obchodů hned v pátek 25. prosince a většinou potrvá do 6. ledna, někde však déle. Lidé kupují hlavně zlevněné zimní oblečení, elektroniku, potraviny a rovněž pyrotechniku na silvestrovské oslavy. Nejvyšší slevy poskytované na část sortimentu činí až 75 procent. Ty jsou ale spíše marketingovým lákadlem. 

„Jelikož máme ceny všech obchodů, tak víme, jaké jsou skutečně reálné slevy. Analýzu jsme dělali dnes a vypadá to tak, že produktů, které jsou zlevněny o více než deset procent, je asi 10 tisíc. Přičemž ta sleva je průměrně 19,5 %. Produktů, které jsou zlevněny o 70 nebo 80 %, je opravdu několik málo,“ uvedl v Ekonomice ČT24 ředitel společnosti Heureka.cz Tomáš Braverman.

„Zatím registrujeme o 20 procent větší zájem proti minulému roku. Nicméně největší nápor zákazníků očekáváme v pondělí - v první všední den po svátcích, kdy budou lidé ve větší míře u počítače,“ uvedl například internetový obchod Mall.cz.

Podle řetězce obchodů zaměřených na elektroniku Datart se polovina obratů ve výprodejích týká zlevněných televizorů. Zájem je především o velké, chytré televize s úhlopříčkou 48 a 55 palců, které jsou nyní k dostání se slevou 25 procent. „Téměř okamžitě po spuštění výprodejů byly vyprodány pračky za cenu pod dva tisíce korun nebo mikrovlnné trouby zlevněné na 500 korun,“ doplnila tisková mluvčí Datartu Iva Pavlousková.

Výprodeje po Vánocích jsou i první možností k utrácení pro ty, kteří našli pod stromečkem hotovost nebo dárkové poukázky na zboží. Podle Václava Koukolíčka ze společnosti Tesco lidé ve výprodejích nejvíce utrácejí za oděvy, domácí potřeby, hračky a elektroniku.

Zájem je ale rovněž o šumivá a další vína a také o lihoviny, které patří k oslavám Nového roku. Podle obchodního řetězce Globus lidé na silvestrovskou oslavu kupují kromě zmíněného sektu rovněž vodku, rum nebo bylinné likéry. Zákazníci také nakupují sýry, uzeniny a masa a také pomazánky a saláty. „Rostou rovněž objednávky hotových masových, sýrových a rybích obložených mís,“ dodala mluvčí řetězce Pavla Hobíková.

Nákupy on-line rostou nejen po Vánocích

Češi letos utratí on-line podle posledního odhadu srovnávače cen Heureka.cz rekordních 81 miliard korun. „Opět se tak potvrdil trend dynamického růstu on-line prodeje, který dokonce předčil očekávání. Během roku 2015 tak nakonec česká e-commerce dosáhla meziročního nárůstu o 20 procent,“ řekl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Dlouhodobě lidé kupují přes internet především elektroniku. Na zákazníky, kteří on-line nakupují z mobilu či tabletu, je přizpůsobeno zhruba 27 procent e-shopů. Letos poprvé také začal klesat počet tuzemských e-shopů, jejich počet se snížil na podzim meziročně zhruba o jedno procento na 36 800.

Video Události
video

Povánoční slevy vypukly naplno

Povánoční slevy vypukly naplno

Obchodníci hlásí růst tržeb

Tomáš Braverman: Výrobků zlevněných o více než 10 % je asi deset tisíc

Podíl prodejů zboží přes internet na tržbách maloobchodu je v ČR zhruba stejný jako v Rakousku či Německu. Podle údajů asociace Ecommerce Europe dosáhl v roce 2014 tento podíl v Německu 7,3 procenta a v Rakousku 7,2 procenta. V Maďarsku pak 3,7 procenta a v Polsku 5,4 procenta.

„V nakupování na internetu máme ještě rezervu, pokud si vezmeme německy mluvící země, tak tam je ten podíl ještě zásadně větší. Je to hlavně z toho důvodu, že internetové nakupování je tam delší dobu, lidé tomu více věří a nebojí se po internetu nakupovat i velké věci.“

Petr Kováčik

ředitel vyhledávače slev Skrz.cz

APEK očekává zvýšení obratu internetových prodejců v příštím roce o dalších 15 až 20 procent. „Vliv na to samozřejmě bude mít celá česká a potažmo i evropská ekonomika a její vývoj. Domníváme se, že v roce 2016 by podíl e-commerce na celkovém maloobchodním prodeji mohl dosáhnout devíti procent a v roce 2017 by měl překonat zlomových deset procent,“ dodal Vetyška.