EU v boji za emisní povolenky v letectví neustoupí

Singapur – Evropská unie neustoupí tlaku a nezruší kontroverzní plán na prodej emisních povolenek leteckým společnostem. Je ale ochotná jednat a pokusit se najít řešení ve sporu, u kterého hrozí, že by mohl přerůst v obchodní válku. Před zahájením singapurského aerosalonu to prohlásil evropský komisař pro dopravu Siim Kallas. Od letošního roku musí povolenky nakupovat každá letecká společnost, která využívá letiště na území EU.

Systém obchodování s emisními povolenkami má za cíl omezit vypouštění skleníkových plynů do ovzduší. Rozhodnutí však vyvolalo vlnu protestů aerolinek po celém světě a Čína zakázala svým společnostem se do obchodů s povolenkami zapojit.

„Pokud si myslíte, že Evropa bude donucena to pozastavit, tak toto není ten případ. Musíme mít skutečné globální řešení. Evropa zavede svůj systém s obtížemi, konflikty nebo soudními spory, ale ten systém bezpodmínečně zavede,“ stojí si pevně na svém eurokomisař pro dopravu Siim Kallas. „Chceme snížit emise CO2,“ dodal v rozhovoru s novináři.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24/Isifa/Rex Features

V poslední době se začínají ozývat i výrobci letadel, kteří se obávají možného poklesu objednávek, pokud se nebude napětí řešit. „Velmi se obávám důsledků. Co začalo jako řešení pro zlepšení životního prostředí, se stalo zdrojem potenciálního obchodního konfliktu a to nás znepokojuje,“ uvedl generální ředitel Airbusu Tom Enders.

Zahraniční vlády převážně argumentují tím, že EU překračuje své pravomoci, když kalkuluje emise na celý let, a ne jen na délku letu v evropském prostoru. Skupina 26 zemí, které jsou proti obchodům s povolenkami, se má setkat 21. února v Moskvě a jednat o akčním plánu.

Povolenky jsou nutné pro snižování emisí

Letecké společnosti mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat jen 15 procent. Společnostem, které nebudou splňovat požadavky programu, hrozí od EU pokuta až 100 eur za každou tunu vypuštěných emisí oxidu uhličitého, na kterou nebudou mít povolenky, a EU jim případně může zakázat lety na svá letiště.

Emise
Zdroj: Libor Zavoral/ČTK

FT: Evropskému trhu s povolenkami hrozí kolaps

Podle britského ekonomického listu Financial Times (FT) evropskému trhu s emisními povolenkami hrozí kolaps. Kvůli nízkým cenám za emise tuny CO2, která se propadla na zhruba sedm eur z maxima asi 30 eur z července 2008, není mezi společnostmi o povolenky zájem. EU nyní vymýšlí, jak trh oživit. Podle FT ale její plány staví proti sobě evropské firmy z různých sektorů a záchranu trhu zřejmě stejně nepřinesou.

Evropská komise tvrdí, že program prodeje emisních povolenek je nutnou součástí celosvětového boje proti změnám klimatu. Stupňující se spor by však mohl ohrozit snahy o nalezení způsobu pomoci EU v boji s dluhovou krizí na celosvětové úrovni. Některé aerolinky se také obávají odvetných opatření od vlád, jako zavedení nových poplatků a daní.

Letecké organizace: hrozí obchodní válka

Šéf Mezinárodního sdružení pro leteckou dopravu (IATA) Tony Tyler v neděli uvedl, že situace mezi Čínou a EU je nesnesitelná. „To, že Čína zakázala svým leteckým společnostem využívat evropský systém obchodování s emisními povolenkami, je velmi odvážný krok,“ přivítal nedávné rozhodnutí čínské vlády Tyler, nicméně varoval, že mezi starým kontinentem a Čínou hrozí obchodní válka.

Reportáž Lucie Edrové (zdroj: ČT24)

Tyler proto vyzval OSN, aby se zapojila do sporu prostřednictvím své Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a sporům zabránila. „Čínské firmy si musí vybrat – dodržovat zákony ve své zemi, nebo dodržovat zákony Evropy. Je to velmi obtížná pozice,“ tvrdí. ICAO se snaží jíž více než deset let donutit vlády k dohodě o emisích pro letecké společnosti, které se na celkových emisích skleníkových plynů podílí zhruba třemi procenty.