Tendr na mýtné se nestihne, připustilo ministerstvo dopravy

Firma Kapsch bude velice pravděpodobně provozovat mýtný systém i po skončení stávající smlouvy, která vyprší koncem roku 2016. Podle ministerstva dopravy už nelze stihnout vybrat nového provozovatele v řádném výběrovém řízení. Úřad namísto toho nabízí čtveřici řešení, ta ale vždy počítají s prodloužením smlouvy i po roce 2016. Firmě bude podle nejoptimističtější varianty nutné zadat další provoz mýtných bran bez soutěže minimálně na další rok a čtvrt.

Mýtná brána Kapsch
Zdroj: ČTK Autor: Jiří Částka

„Na přípravu soutěže, samotnou soutěž na provozovatele mýtného systému a na předání od současného provozovatele by stát potřeboval minimálně tři až pět let jako v okolních státech,“ uvedlo ministerstvo dopravy v materiálu pro úterní jednání řídícího výboru.

Nynější harmonogram vyplývá z šetření, které pro ministerstvo uskutečnila společnost Deloitte. Z ní mimo jiné vyplývá, že nový provozovatel bude pro zapracování do stávajícího systému potřebovat 14 až 18 měsíců, uvedl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

ČSSD bude chtít, aby Ťok přinesl na vládu nový harmonogram 

Ještě začátkem listopadu přitom ministr Dan Ťok (za ANO) tvrdil, že úřad soutěž stíhá a že výběrové řízení vypíše ještě do konce letošního roku. Podobně optimistický byl v tomto i harmonogram, který Sobotkova vláda schválila 20. listopadu a ve kterém se uvádí zahájení soutěže na další tříletý provoz mýtných bran začátkem příštího roku a podepsání smlouvy s novým dodavatelem v říjnu. 

Člen mýtného řídícího výboru Jan Birke (ČSSD) ovšem aktuální harmonogram kritizoval - ani v nejmenším prý neodpovídá tomu, co před měsícem prezentoval ministr vládě. Sociální demokraté proto budou požadovat, aby Ťok přinesl na vládu nový materiál s aktualizovaným harmonogramem.

Všechny varianty i nadále počítají s Kapschem  

Ministerstvo dopravy teď preferuje zadání další správy systému Kapschi s tím, že i nadále bude s touto firmou úřad vyjednávat o spolupráci při předání systému novému dodavateli vzešlému z výběrového řízení. Ten by měl ale začít systém spravovat s více než ročním posunem proti schválenému harmonogramu, tedy od druhého kvartálu roku 2018 do konce prvního čtvrtletí roku 2021.

Navíc hrozí další odklad termínu: ministerstvo totiž připouští riziko, že Kapsch nebude spolupracovat při předání a zaškolování nového provozovatele. V takovémto případě předpokládá úřad další posun o tři měsíce. Nový provozovatel by nezačal se správou mýtných bran dříve než v polovině roku 2017.

Další varianty pak předpokládají prodloužení smlouvy s Kapschem o tři roky s různou měrou změn ve stávající smlouvě s cílem dosáhnout nižší ceny. Tyto varianty jsou ale podle ministerstva rizikové, při zadání provozu na takto dlouhé období bez výběrového řízení hrozí konfliktem se zákonem o veřejných zakázkách.

Prostřednictvím bran se mýtné v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných úsecích silnic první třídy. Za téměř devět let provozu se na mýtném vybralo téměř 67 miliard korun. Za stavbu a provoz systému stát Kapschi a jeho subdodavatelům vyplatil zhruba 18 miliard korun bez DPH.