VW má problém kvůli půjčce od evropské banky. Peníze dostal na vývoj šetrných motorů

Evropský úřad pro boj proti podvodům zahájil vyšetřování automobilky Volkswagen, která se nyní potýká se skandálem kolem falšování emisních testů. Podle zdrojů agentury DPA úřad zkoumá, zda firma nezískala neoprávněně úvěry od Evropské investiční banky (EIB) a zda nepoužila k nesprávným účelům peníze od Evropské unie určené na vývoj a výzkum.

Úřad odmítl uvést podrobnosti. OLAF má na starosti boj proti podvodům a korupci v případech poškozujících finanční zájmy Evropské unie. „Volkswagen nemá o vyšetřování žádné informace. Jsme překvapeni, že s tím jde tento úřad na veřejnost, aniž nejprve informoval dotčenou stranu,“ sdělila automobilka agentuře DPA.

Redaktor  týdeníku Ekonom Petr Korbel se domnívá, že vyšetřovacím orgánům došla trpělivost a snaží se tímto způsobem vyvinout tlak na VW, aby zveřejnil bližší informace. Tedy zda úvěry byly či nebyly využity i na vývoj sofwaru, který umožňoval podvody při měření emisí. „Je to další kamínek do mozaiky, která má pořád dosti rozostřené kontury,“ řekl Korbel s tím, že zatím jde spíše o preventivní vyšetřování.

Video Studio ČT24
video

Korbel: Tlak na Volkswagen, aby zveřejnil více informací

 

Evropská investiční banka od roku 1990 poskytla Volkswagenu výhodné půjčky v objemu kolem 4,6 miliardy eur (124 miliard korun). Peníze měla automobilka využít mimo jiné k financování vývoje motorů šetrných k životnímu prostředí. EIB patří členským zemím EU a zastupuje jejich zájmy.

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Žaloba v Číně

Automobilka má problémy i v Číně. Tamní nadace pro péči o zachování biodiverzity a zeleného rozvoje (CBCGDF) na svých internetových stránkách zveřejnila krátké prohlášení, ve kterém uvedla, že podala žalobu u soudu ve východočínském přístavním městě Tchien-ťin. Státní list China Daily napsal, že skupina podala žalobu, protože Volkswagen „vyráběl problematické vozy kvůli honbě za vyšším ziskem a obcházel čínské zákony, což zhoršilo znečištění ovzduší a ovlivnilo veřejné zdraví i práva“. 

Podle čínských státních médií je to vůbec první žaloba chránící veřejné zájmy podaná na automobilku v Číně. Ta je největším automobilovým trhem světa.

V Číně se prodalo pouze 1950 aut, jichž se týká „dieselgate". Nicméně tamní úřad pro kontrolu kvality v říjnu uvedl, že je zprávou „velmi znepokojen“ a bude požadovat nápravu.

Dceřiná společnost Volkswagenu, která je zodpovědná za dovoz aut se softwarem umožňujícím obcházet měření emisí, chce žalobě věnovat maximální pozornost. Zatím však neobdržela obvinění od soudu, uvedla agentura Reuters. Automobilka plánuje aktualizaci softwaru a předloží technické řešení úřadům, jakmile ho bude mít.