Atlanta – Americká společnost The Coca-Cola Company hlásí za poslední loňský kvartál hrubý zisk ve výši 6,64 miliardy dolarů (v přepočtu zhruba 127,1 miliardy korun), což je meziroční nárůst o sedm procent. Současně se zvýšily i provozní tržby, konkrétně o pět procent na 11,04 miliardy dolarů (zhruba 211,4 miliardy korun). Největší světový výrobce nealkoholických nápojů zvýšil odbyt ve všech geografických oblastech včetně Evropy.
Coca-Cola ve čtvrtletí zvýšila tržby i hrubý zisk
Na druhou stranu však firmě klesl čistý zisk o 71 procent na 1,65 miliardy dolarů (asi 31,7 miliardy korun). Srovnání s předchozím rokem je ale problematické, protože o rok dříve firma zaúčtovala vysoký mimořádný zisk v souvislosti s akvizicí plnicích provozů v Severní Americe.
Zisk na akcii klesl na 72 centů z předchozích 2,46 dolaru. Pokud by se ale nebraly v úvahu zmíněné jednorázové účetní položky, zisk na akcii by činil 79 centů. To je nárůst o deset procent, což je rychlejší růst, než s jakým Coca-Cola dlouhodobě počítá ve svých plánech.
Podle prodaného objemu nápojů se celosvětový odbyt zvýšil zhruba o tři procenta. Nejvýrazněji se to projevilo v Tichomoří, kde nárůst činil pět procent. Nejpomalejší nárůst se týkal Evropy a Severní Ameriky, kde se odbyt zvýšil o jedno procento. V rámci Evropy se odbyt zvyšoval především v Německu, zatímco klesající tendenci měl ve střední a jižní Evropě.
Hrubý zisk firmy se za celý loňský rok zvýšil o 26 procent na 28,33 miliardy dolarů, naopak čistý zisk o 27 procent klesl a činil 8,57 miliardy dolarů. Provozní tržby vzrostly o 33 procent na 46,54 miliardy dolarů.
Coca-Cola se o zisky dělí s Pepsi, zatím však vede
Coca-Cola ve svých počátcích prodávala devět lahví denně, dnes je to přes 70 milionů. Baštou Coca-Coly zůstávají Spojené státy, v Severní Americe firma prodá zhruba třetinu produkce. O zákazníky se přetahuje hlavně s Pepsi, zatím úspěšně. Za lepšími výsledky stojí především vyšší marže i silní odběratelé.
Jiří Šimara, analytik společnosti Cyrrus
„Coca-Cola má smluvně zajištěný svůj odbyt u McDonald's, kdežto Pepsi se musí soustředit na maloobchodní sítě, kde není odbyt tak zajištěn.“
Marketingově je Coca-Cola úspěšnější, mimo jiné je dlouhodobě spojena s olympijskými hrami. Větší tržní podíl si zajišťuje dvojnásobnými investicemi do reklamy, v roce 2010 měla ale vyšší tržby společnost PepsiCo. Pomáhá si totiž prodejem potravin, do kterého se Cola nikdy nepustila. Čistý zisk má ale Coca-Cola vyšší, navíc si ho chce pojistit na trzích v Asii.
„Mezi největší potenciál bych počítal určitě navýšení jejich přítomnosti na obrovských a bohatých trzích Číny, popřípadě Indie. V tomto ohledu plánuje Coca-Cola navýšit své investice v Číně o čtyři miliardy dolarů a v Indii pak o dvě miliardy,“ říká analytik společnosti Cyrrus Jiří Šimara.
Takzvané mladé trhy dovolily Coca-Cole expanzi na současných víc než 500 značek. Její modro-bílo-červený konkurent jí ale dýchá na záda. Výsledky Pepsi za loňský rok se trhy dozví už ve čtvrtek.