Auta koncernu VW vypouštějí zřejmě méně emisí oxidu uhličitého, než se předpokládalo

Nesrovnalosti v údajích o emisích oxidu uhličitého (CO2) vypouštěných automobily z koncernu Volkswagen mají mnohem menší rozsah, než se původně předpokládalo. Volkswagen začátkem listopadu přiznal, že zhruba osm set tisíc jeho automobilů vypouští do ovzduší více CO2, než do té doby tvrdil. Nyní však oznámil, že chybné údaje se týkají pouze 36 tisíc vozů.

Problémy prý zahrnují jen modely značky VW. Podle listopadové zprávy se přitom mohly nesrovnalosti týkat rovněž modelu Octavia české značky Škoda.

Cena akcií společnosti Volkswagen díky středeční zprávě stoupla téměř o šest procent. "Vypadá to, že rozsah problémů VW se snižuje," uvedl analytik Frank Schope ze společnosti NordLB.

Koncern v listopadu varoval, že zjištěné nesrovnalosti v údajích o emisích CO2 by mu mohly způsobit hospodářskou újmu kolem dvou miliard eur (zhruba 54 miliard korun). "Původně předpokládaný dopad na hospodářské výsledky v objemu dvou miliard eur se nepotvrdil," uvedla firma. Po rozsáhlém interním testování a měření je podle automobilky jasné, že téměř všechny modelové varianty, u kterých panovaly pochybnosti ohledně údajů, přece jen odpovídají původním hodnotám CO2. "Mírné odchylky byly zjištěny pouze u devíti modelových variant značky Volkswagen," upozornila firma.

Skandál kvůli software přijde zřejmě VW na bilion korun

Volkswagen však čelí rovněž skandálu kvůli používání softwaru, který umožňuje při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncern v září přiznal, že tento software po celém světě instaloval do zhruba 11 milionů automobilů, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Volkswagen si již na svolávání těchto automobilů k úpravě dal stranou 6,7 miliardy eur (přes 180 miliard korun). Podle analytiků by po zahrnutí pokut a výdajů na správní spory mohly náklady automobilky související s tímto skandálem překročit 40 miliard eur (1,1 bilionu korun).