Internetový prodej potřebuje přísnější pravidla, tvrdí ČOI

Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila ve třetím čtvrtletí nedostatky u 82 procent z 245 kontrolovaných e-shopů. Inspektoři uložili pokuty celkem za více než jeden milion korun. ČOI proto bude požadovat zpřísnění pravidel pro internetový prodej. Zástupci e-shopů to odmítají.

Mluvčí inspekce Jiří Fröhlich uvedl, že nedostatky se týkají nejen informací o nabízeném zboží, obchodních podmínkách či postupu při reklamaci. „Nejčastěji se obchodníci proviňují tím, že nepodávají úplné a pravdivé informace, například klamali o své identitě,“ dodal. Od ledna do října se inspektorům nepodařilo dohledat 53 subjektů, na které upozornili spotřebitelé. ČOI nyní začala zveřejňovat rizikové e-shopy.

Je třeba zvážit, zda nestanovit přísnější pravidla také pro tuto perspektivní a dynamickou, ale příliš anonymní formu prodeje, a to včetně prodávajících na sociálních sítích.
Mojmír Bezecný
ředitel České obchodní inspekce

Inspekce kontroluje jen kritizované stránky, tvrdí zástupci e-shopů

Zástupci asociací e-shopů výsledky kontrol inspekce zpochybňují. Výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška i výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu (ADMEZ) Tomáš Hájek se domnívají, že kontrolovány jsou především ty e-shopy, na které chodí stížnosti a udání. Proto výsledky kontrol nereflektují realitu z pohledu spotřebitelů. „Ti chtějí rychlý a hlavně bezpečný nákup, který jim drtivá většina internetových obchodů poskytne,“ uvedl Vetyška.

Hájek pak zdůraznil, že většina e-shopů je solidních. „V tiskové zprávě ČOI se píše ,z 245 kontrolovaných má nedostatky 82 procent'. To však neznamená, že 82 procent e-shopů je špatných. E-shopů na trhu je přes 37 tisíc,“ podotkl Hájek. Vetyška pak dodal, že „zástupci inspekce na našich společných jednání zdůrazňují, že jsou si vědomi, že výsledky těchto kontrol nejsou reprezentativní směrem k celému trhu“.

Asociace: Přísnější pravidla internetového prodeje nejsou potřeba

Oba ředitelé proto odmítají návrh ČOI zpřísnit pravidla internetového prodeje. „Tato pravidla jsou stanovena v převážné většině směrnicemi EU či budou v blízké budoucnosti v rámci celé Unie sjednocena. Nevidím proto důvod, proč ještě více komplikovat seriózním obchodníkům jejich podnikání,“ uvedl Vetyška.

Ani Hájek si nemyslí, že je potřeba stanovit přísnější pravidla. Za další důležitou skutečnost pak považuje, jaká pochybení jsou u e-shopů zjištěna a jak moc jsou či nejsou „nebezpečná“ pro nakupující. Podotkl, že s některými ustanoveními nového občanského zákoníku mají problémy i právníci.

APEK sdružuje 339 firem, podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodu. ADMEZ má zhruba 40 členů, z toho e-shop má asi třetina. Mezi dalšími členy jsou také dodavatelské firmy pro e-shopy (logistika, data apod.).

Výsledky kontrol jsou katastrofální, tvrdí Mládek

Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD), pod kterého ČOI spadá, označil výsledky kontrol ve třetím čtvrtletí za katastrofální a zvláště v předvánočním čase vyzval spotřebitele k maximální obezřetnosti při nákupech přes internet. Připomněl také špatné poznatky Puncovního úřadu, kde při kontrole e-shopů specializovaných na šperky byly výsledky ještě horší.

Žádný z prověřovaných šperků prodávaných na internetu nebyl pravý (zdroj: ČT24)

„Apelujeme na české spotřebitele, aby byli v předvánočním čase, kdy nakupují dárky v e-shopech pro své blízké, obezřetní a nakupovali zboží u ověřených obchodníků, kteří mají dobré reference. Problémy s e-shopy jsou po celý rok, ale vrcholí před Vánocemi, “ dodal Mládek. 

Podle ministra je nutné, aby se daleko více prověřovaly e-shopy nejen v Česku, ale v celé Unii. „Tato forma prodeje je příliš anonymní proti takzvaným kamenným obchodům,“ řekl Mládek. Připomněl také, že zatímco v Česku je možnost reklamace zboží i vymáhání pokut poměrně vysoká, mimo země EU je minimální.  

Nová pravidla se nepřipravují, ministerstvo počká na kroky EU

Tiskový mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba později uvedl, že ministerstvo v současné době neuvažuje o zavádění nových pravidel internetového obchodu. Dozorové orgány by se měly podle ministerstva ještě více zaměřovat na dodržování stávajících pravidel. „To je společně s implementací novely zákona o ochraně spotřebitele, která je v současné době projednávána Poslaneckou sněmovnou a která poskytne kontrolním orgánům větší pravomoci, naše priorita,“ uvedl mluvčí.

Doplnil také, že Evropská komise připravuje a brzy zveřejní nová pravidla o některých aspektech týkajících se on-line prodeje a jiných forem prodeje na dálku, jakož i pravidla týkající se prodeje digitálního obsahu. „Pokud budou na unijní úrovni schválena, bude povinností ČR je transponovat i do českého právního řádu. Toto je však otázka v řádu několika let,“ řekl Kotrba.