Češi v utrácení nezpomalují. Tržby rostly všem obchodníkům

Českému maloobchodu se vedlo v říjnu i bez aut velmi dobře – tržby stouply v meziročním srovnání o 5,6 procenta. V září pak podle revidovaných výsledků o 5,2 procenta. A jak uvedl Český statistický úřad (ČSÚ), tržby poskočily všem obchodníkům v hlavních skupinách prodejen.

Nejlépe se dařilo prodeji pohonných hmot, za ten maloobchodníci utržili oproti loňskému říjnu o 7,6 procenta víc, následovalo nepotravinářské zboží s růstem o 6,5 procenta a nakonec potraviny, které stouply o 3,8 procenta.

„České domácnosti se nebály utrácet ani v úvodu posledního kvartálu roku. Klesající ceny u řady výrobků, zkracující se řady nezaměstnaných a vysoká důvěra v ekonomiku nadále patřily mezi hlavní faktory silně rostoucího maloobchodu.“

Patrik Rožumberský

analytik UniCredit Bank

Spotřebitelská poptávka by měla být navíc podle analytika UniCredit Bank Patrika Rožumberského i nadále jedním z klíčových motorů růstu české ekonomiky. Dynamika maloobchodních tržeb je v tuto chvíli nejsilnější od vrcholu konjunktury let 2007 a 2008, doplnil analytik ING Bank Jakub Seidler.

„Podíváme-li se na data z české ekonomiky, tak jsou karty rozdány ve směru dalšího zlepšování na tuzemském trhu práce a růstu spotřeby domácností i v roce 2016, což je samozřejmě dobrá zpráva i pro maloobchodní sektor,“ uvedl analytik Generali Investments Radomír Jáč.

Více oblečení i kultury

Podle ČSÚ lidé ve specializovaných prodejnách nejvíce nakupovali oděvy a obuv, výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, pro domácnost a farmaceutické a kosmetické zboží. Obchodníci utržili více peněz i za počítačová a komunikační zařízení a za potraviny a lidé opět více využívali i nabídek internetových prodejců a zásilkových služeb. Tržby stouply i nespecializovaným prodejnám, v jejichž nabídce převažovaly potraviny.

Podle šéfredaktora Marketing Sales Media Daniela Köppla jsou už zákazníci každopádně trochu unaveni hypermarkety. „Několik let už jsme svědky, že klesá prodejní plocha hypermarketů ve prospěch supermarketů. Na druhou stranu právě supermarkety a menší obchodní jednotky poblíž domácností naopak zažívají boom,“ zmínil.

Při rozhodování o volbě obchodu hraje primární roli vzdálenost od bydliště. „Je prokázáno, že pokud máte dva obchody s rozdílem sto metrů od sebe, tak stejně chodíte do bližšího. Když vynecháme tento atribut, tak v tuto chvíli už hraje daleko větší roli kvalita než cena, byť je kvalita subjektivně vnímaná,“ dodal Köppl.

Video Ekonomika ČT24
video

Köppl: Supermarkety a menší obchodní jednotky poblíž domácností zažívají boom

Další statistiky uvádějí, že tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly meziročně vyšší o 11,2 procenta, přičemž za prodej aut včetně náhradních dílů stouply tržby obchodníkům o 12 procent a za opravy o 7,7 procenta.

Po očištění o vliv počtu pracovních dní byly říjnové maloobchodní tržby meziročně vyšší o 6,8 procenta, meziměsíčně po očištění o sezonní vlivy se reálně zvýšily o procento.