Rušení rychlostních silnic připraví stát o desítky milionů korun

Zrušení kategorie rychlostních silnic, které ministerstvo dopravy chystá od začátku příštího roku, připraví stát kvůli výpadku z dálničních poplatků až o čtyřicet milionů korun, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. Přestože většina silnic bude od ledna převedena mezi dálnice, tři úseky se změní na silnice první třídy, kde platí poloviční mýtné sazby pro kamiony a autobusy. Dalších zhruba deset milionů korun vydá ministerstvo za nové dopravní značky a úpravu softwaru pro výběr mýta.

Celkem jde o téměř tři desítky kilometrů silnic. Největší část tvoří úsek nynější R35, která se stane I/35 mezi Ohrazenicemi a Horní Chrastavou. „Konečné snížení výběrů ale není tak velké proto, že jde o silnice, které nejsou tak dopravně zatížené,“ řekl mluvčí správce mýtného systému, společnosti Kapsch, David Šimoník.

Firma přesto očekává během příštího roku vyšší výpadek výběru, zhruba padesát milionů korun. Pokud by už nyní platilo takzvané nové pojetí dálniční sítě, přišel by stát jen za říjen na mýtném o 4,5 milionu korun, dodal mluvčí. 

Ministerstvo dopravy nicméně věří tomu, že se mu snížený výběr podaří vykompenzovat zákazem jízdy kamionů po silnicích vedoucích podél zpoplatněné sítě. Zabránit objíždění zpoplatněných úseků tranzitujícími kamiony by měla podle úřadu pomoci nová dodatková tabulka „Tranzit“. Zakazuje průjezd nákladním vozidlům, která konkrétní komunikaci nemusejí nutně použít pro dojezd do místa nakládky nebo vykládky zboží.

Dlouhodobě připravované administrativní rozšíření dálniční sítě má pro řidiče praktický dopad v tom, že umožní zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných silnicích první třídy z nynějších 90 kilometrů v hodině na 110 kilometrů. Má se to týkat ale jen vhodných úseků, které jsou čtyřproudé s jízdními směry oddělenými svodidly.

Kromě zvyšování rychlosti počítal původní návrh z roku 2013 i se snížením povolené rychlosti například na silnici R4 z Prahy do Příbrami a silnici R7 na Slaný a jejich převedením na silnice první třídy. Podle tehdejšího vyjádření úřadu totiž obě komunikace nesplňovaly bezpečnostní parametry pro to, aby mohly být začleněny mezi dálnice. Ministerstvo tehdy argumentovalo tím, že na R4 se nachází nebezpečné zastávky autobusu přímo na okrajích jízdní dráhy a na R7 zase nesplňují normy délky připojovacích pruhů.

Přestože dodržení původních plánů by představovalo mnohem vyšší výpadky ve výběru mýta, ministerstvo nyní odmítá, že obě silnice nakonec mezi dálnice zařadilo především kvůli obavám z nižšího výběru poplatků. Obě komunikace navíc úřad plánuje v budoucnu přestavět tak, aby jejich parametry vyhovovaly požadavkům kladeným na dálnice. Snížení rychlosti na 110 kilometrů v hodině pak postihne jen část R7 mezi pražským letištěm a odbočkou na Kladno, dodal Neusar.