Plzeňskou Škodu ovládli v roce 2005 tajně její manažeři

Praha - Plzeňskou Škodu v roce 2005 tajně ovládli její tehdejší vrcholoví manažeři. Píše to dnešní Mladá fronta Dnes (MfD), která má k dispozici oficiální žádost o utajení identity manažerů a podrobností obchodu. Žádost byla adresována švýcarským úřadům, které pozadí privatizace společnosti Škoda Holding odhalily při vyšetřování kauzy Mostecké uhelné společnosti (MUS). Dopis napsal před dvěma lety švýcarský právník Daniel Bloch jménem Josefa Brože, který byl v minulosti členem představenstva Škody.

Nutnost utajení identity manažerů Škody zdůvodnil Bloch například tím, že by mohli být v případě zveřejnění informací vyhnáni do exilu nepřátelsky naladěným tiskem. Švýcarská prokuratura žádosti vyhověla. Brož deníku existenci a obsah dopisu potvrdil, ale dál jej komentovat nechtěl.

„Škoda dnes většinově patří managementu“

„V České republice je všeobecně známo, že skupinu Škoda převzala v roce 2002 skupina Appian. Naproti tomu není až do dnešního dne známo, že top manažeři skupiny Škoda získali v roce 2005 většinový podíl. Skupina Škoda tedy dnes většinově patří managementu,“ píše se v žádosti o utajení z ledna 2010.

Společnost Appian
Zdroj: ČT24

Manažeři z týmu, který kolem sebe soustředil původní generální ředitel Škoda Holding Martin Roman, pozdější šéf ČEZu, získali podle dopisu podíl ve výši 66 procent. Zbylý třetinový podíl zůstal Appianu.

„Žadatel (Brož) dostal v roce 2002 pověření, aby vytvořil strukturu společností a trustů, s jejichž pomocí by mohli později klienti, které zastupoval, získat většinový podíl ve skupině Škoda,“ stojí dále v dopise švýcarským úřadům. Klienty Josefa Brože měli být podle MfD právě manažeři Škody. Deník tvrdí, že manažeři tím stát, který je v té době de facto zaměstnával, přinejmenším uvedli v omyl.

Převodem Škody se zabývá protikorupční policie

Jak byl přesně do akce zapojen Martin Roman, není zcela jasné. Podle dokumentu měl původně nárok na největší podíl, který byl však později převeden na Brože. Roman již od roku 2004 až do loňska zastával post generálního ředitele ČEZu. „O dění ve Škodě nejsem od února 2004 informován, a nemohu proto komentovat právní kroky, které někdo z podniku učinil v roce 2010. Znovu tak jen konstatuji, že jsem nikdy, přímo ani nepřímo, nebyl vlastníkem Škody,“ sdělil Roman MfD.

Převodem plzeňské Škody uskutečněným v letech 2002 a 2003 se nyní zabývá česká protikorupční policie, která kvůli prozkoumání jeho okolností zřídila speciální tým. Detektivové mají spolupracovat i s Finančním analytickým útvarem ministerstva financí.

Jako poslední plzeňský výrobní podnik někdejší skupiny Škoda Holding zbyl v současnosti výrobce tramvají Škoda Transportation. Jeho majiteli jsou od září 2010 čtyři fyzické osoby. Jsou to vrcholoví manažeři holdingu Tomáš Krsek a Michal Korecký a manažeři Appianu Marek Čmejla a Jiří Diviš. Čmejla a Diviš byli loni ve Švýcarsku obžalováni z praní peněz, podvodu a falšování dokumentů v kauze MUS.

Škodu v roce 2005 tajně ovládli její manažeři (zdroj: ČT24)