Volkswagen čeká kvůli emisnímu skandálu i vyšetřování možných daňových úniků

Němečtí prokurátoři začali vyšetřovat podezření na daňové úniky spojené s emisním skandálem německého automobilového koncernu Volkswagen, oznámilo státní zastupitelství v Braunschweigu. Vyšetřování se podle agentury DPA týká nesprávných údajů o emisích oxidu uhličitého, které jsou důležitým kritériem při výpočtu daně u motorových vozidel.

Volkswagen už na začátku listopadu přiznal, že zhruba osm set tisíc jeho automobilů vypouští do ovzduší více emisí oxidu uhličitého, než doposud tvrdil. Podle státního zastupitelství bylo kvůli podezření na daňové úniky obviněno pět osob „z oblasti koncernu Volkswagen“. Německý list Süddeutsche Zeitung uvedl, že vyšetřování se týká daňových úniků ve výši milionů eur.

Státní zastupitelství v Braunschweigu již vyšetřuje Volkswagen kvůli falšování údajů o emisích oxidů dusíku u naftových vozů. Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí.

Zároveň se začíná ukazovat, že emisní skandál v USA se podle nejnovějších údajů může týkat až třinácti tisíc vozů Porsche Cayenne, uvedl mluvčí firmy, namísto původních odhadů ve výši tří tisíc aut. Porsche používá naftové motory od automobilky Audi, která je také součástí koncernu Volkswagen.

Automobilka Audi v pondělí připustila, že regulačním úřadům v USA neoznámila použití tří typů přídavného zařízení pro regulaci emisí (AECD). Jedno z nich je určeno k tom, aby katalyzátory po nastartování studeného motoru rychle dosáhly provozní teploty. Tento software úřady ve Spojených státech považují za podvodné zařízení.

Motor byl použit v amerických modelech aut A6, A7, A8, Q5 a Q7 od modelového roku 2009 dál. Volkswagen jej použil u modelu Touareg a Porsche u modelu Cayenne od modelového roku 2013 a dál. U vozů Cayenne se původně mluvilo jenom o modelovém roku 2015. Proto se počet dotčených aut o tolik zvýšil.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek s odvoláním na sdělení Volkswagenu uvedla, že software, který tento úřad považuje za problematický, je v 85 tisících větších naftových vozech vyrobených od roku 2009.

Vyšetřování se do začátku tohoto měsíce soustředilo pouze na menší dieselové vozy. U nich Volkswagen manipulaci s testy emisí přiznal. Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) nepovažuje inkriminovaný software za závadný ani nelegální.