Česká ekonomika přesvědčila firmy i spotřebitele – víc jí věří

V listopadu se důvěra v českou ekonomiku vrátila na optimistickou úroveň ze začátku prázdnin – zvýšila se oproti říjnu o 1,1 bodu na 11,1 bodu. Důvěra stoupla více mezi podnikateli, u spotřebitelů se zvýšila mírněji. Nejnovější data zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Čísla vycházejí z průzkumu, ve kterém statistici zjišťují, jak podnikatelé a spotřebitelé odhadují budoucí vývoj své ekonomické situace.

Výsledný rozdíl mezi pozitivním a záporným hodnocením v procentech je pak takzvané konjunkturální saldo. To u podnikatelů z říjnové hodnoty 11,9 bodu stouplo v listopadu na 13,1 bodu. V případě spotřebitelů se ukazatel zvýšil z 2,5 bodu na tři body.

„Spotřebitelé vidí ekonomickou situaci nejoptimističtěji od letošního března. Za tím stojí nízké ceny pohonných hmot, nízké úrokové sazby (například u hypoték), růst mezd a vyhlídky na jeho zrychlení, poměrně stabilní politická a hospodářská situace v zemi a absence akutního vnějšího ohrožení současného zářného růstu českého hospodářství,“ uvedl hlavní ekonom Roklen Lukáš Kovanda.

Pařížské útoky se podle Kovandy podepíší na důvěře v ekonomiku zřejmě až v prosincových číslech.

Důvěra souvisí i s aktivitou evropských podnikatelů

Vývoj důvěry v tuzemské ekonomice podle hlavního ekonoma Generali Investments CEE Radomíra Jáče dobře navazuje na výsledky průzkumu podnikatelské aktivity za eurozónu, které byly zveřejněny v pondělí – podle čísel totiž roste nejrychleji za poslední čtyři roky. „Výsledky pro eurozónu jako celek signalizují zrychlení růstu aktivity jak v průmyslu, tak ve službách,“ uvedl.

Nejvíce důvěra poskočila ve stavebnictví, v obchodě a některých odvětvích služeb. V průmyslu se zvýšila mírně. I přesto je ale ukazatel důvěry ve stavebnictví stále v záporných hodnotách.

Video Zprávy ve 12
video

Důvěra v českou ekonomiku se v listopadu zvedla

Optimismus v českou ekonomiku posílil i mezi spotřebiteli. „Obavy z jejich vlastní finanční situace a obavy ze zvýšení nezaměstnanosti se v meziměsíčním srovnání nezměnily,“ uvedl ČSÚ. Na stejné úrovni zůstal i úmysl spotřebitelů spořit, téměř se nezměnily ani obavy lidí z růstu cen.

„Spotřeba domácností je v současné době tažena jednak vývojem na trhu práce, ale sledujeme i postupné zrychlování mezd, samozřejmě roste i důvěra mezi spotřebiteli. Takže to jsou takové základní faktory, které přispívají k tomu, že domácnosti utrácejí,“ dodává analytik UniCredit Bank Patrik Rožumberovský. 

Němečtí podnikatelé ekonomice věří

Zároveň vyšla i čísla podnikatelské důvěry v Německu, která v listopadu nečekaně vzrostla. Index podnikatelského klimatu podle institutu Ifo stoupl na rovných 109 bodů, a dosáhl tak nejvyšší hodnoty od loňského června. Analytici v průzkumu agentury Reuters odhadovali, že zůstane na říjnové úrovni 108,2 bodu.

Institut provedl průzkum mezi zhruba sedmi tisíci podniky, a to během prvních tří týdnů listopadu – většina jich tak zaslala odpověď ještě před pařížskými útoky. 

Data podle analytika společnosti ING Carstena Brzeskiho naznačila, že němečtí podnikatelé považují emisní skandál kolem německého automobilového koncernu Volkswagenu za „jednorázovou“ záležitost. Ten v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí.

Video Studio ČT24
video

Důvěra v německou ekonomiku nečekaně vzrostla

Údaje naznačily, že pracovníci na vedoucích firemních postech v největší evropské ekonomice jsou optimističtější, přestože vyhlídky německého vývozu na rozvíjející se trhy jsou slabší.

Německý statistický úřad uvedl, že tempo růstu německé ekonomiky ve třetím čtvrtletí zpomaloval zahraniční obchod. Poptávka z Číny a dalších zahraničních trhů totiž zpomalila, což vedlo k tomu, že vývoz z Německa rostl ve třetím kvartálu pomaleji než dovoz.