RegioJet stahuje vlaky ze Slovenska. Stěžuje si na nekalou konkurenci

Dálkový vlakový spoj mezi Bratislavou a Košicemi, který provozuje český soukromý dopravce RegioJet, do března příštího roku skončí. Svůj odchod společnost podnikatele Radima Jančury odůvodňuje údajnou nekalou konkurencí slovenského státního dopravce ZSSK, proti které tamní ministr dopravy Ján Počiatek prý nezakročil. ZSSK i ministerstvo taková tvrzení odmítají. 

RegioJet spojil dvě největší města na Slovensku vlastním vlakovým spojem loni v prosinci. Na tamním trhu tak došlo vůbec poprvé k situaci, kdy si na vnitrostátní dálkové trati začali konkurovat dva dopravci. Konkurenční boj o zákazníka vedl ke snížení ceny jízdenek a ZSSK vedle toho oznámila nové služby ve svých IC vlacích vyšší kategorie, na jejichž provoz nedostává od státu dotace.

„Vlaky IC ZSSK nebyly nikdy v zisku, od začátku jezdí za podnákladové ceny, které ZSSK v den, kdy RegioJet oznámil své ceny, snížila na polovinu s cílem zničit nového konkurenta. Trpělivě jsme v zájmu našich zákazníků čekali, až se to politicky odpovědný ministr Počiatek rozhodne vyřešit. Nestalo se nic a ministr nadále toleruje to, že nás ZSSK nekalou soutěží poškozuje,“ uvedl RegioJet.

Radim Jančura a jeho RegioJet
Zdroj: ČTK
Autor: Petr Sznapka

Takové výtky ale slovenské ministerstvo odmítá. „Panu Jančurovi na slovenských železnicích nevyšla jeho obvyklá taktika, když nejprve dumpingovými cenami zlikviduje konkurenci a následně zneužívá dominantní postavení na trhu. Jen tak lze totiž vysvětlit to, že pan Jančura má podle svých vlastních vyjádření vlaky vytížené, ale dnes současně přiznává, že za tyto ceny nemůže fungovat a musí je zrušit,“ uvedl mluvčí ministerstva Martin Kóňa. Dodal, že rozhodnutí o zahájení nebo ukončení provozu komerčních železničních linek je plně v kompetenci jejich provozovatelů.

Větší konkurence, méně vlaků

Právě cenová válka s RegioJetem vedla slovenského dopravce letos na jaře k tomu, že počet spojů na trati mezi Bratislavou a Košicemi stáhl o dvě pětiny. Loni IC vlaky prodělaly více než milion eur.

„ZSSK nerozpoutala a nevede cenovou válku v IC vlacích, děje se přesný opak. ZSSK nejezdí za podnákladové ceny. Provozní výsledek IC vlaků ZSSK je průběžně v plusu,“ sdělila mluvčí ZSSK Jana Morháčová.

Státem vlastněný dopravce rovněž nařkl RegioJet z toho, že veřejnosti podsouvá nepravdivé informace o financování, provozu, cenách či obsazenosti vlaků ZSSK a že Jančura se patrně snaží zvyšovat tlak na stát, aby mu začal finančně přispívat na provoz komerčních vlaků.

Spor u antimonopolního úřadu

RegioJet si už loni stěžoval na svého konkurenta u antimonopolního úřadu – ten podle dostupných informací ale ještě nerozhodl. Český dopravce nyní oznámil, že podá žalobu a bude žádat odškodné za údajné zneužití dominantního postavení ze strany ZSSK. Výši způsobené škody předběžně odhadl na několik desítek milionů eur.

RegioJet zároveň oznámil, že už od 13. prosince bude na 445 kilometrů dlouhé trase mezi Bratislavou a Košicemi provozovat pouze tři páry spojů, zruší noční spoj a nezavede žádné nové spoje, které původně plánoval.

Studenti a důchodci zdarma

Na hlavní slovenskou železniční trať RegioJet vstoupil loni necelý měsíc poté, co levicová vláda premiéra Roberta Fica zavedla bezplatnou přepravu dětí, studentů a seniorů v dotovaných spojích, kterou stát dopravcům proplácí. Na dálkové vlaky RegioJetu a na IC vlaky ZSSK se přeprava zdarma nevztahuje. ZSSK mezi Bratislavou a Košicemi ale provozuje i státem dotované rychlíky, ve kterých zmiňované kategorie cestujících za přepravu platit nemusí.

RegioJet na Slovensku zajišťuje také státem dotovaný provoz osobních vlaků na regionální trati z Bratislavy do Komárna na jihu země. Společnost letos na Slovensku otevřela autobusovou linku mezi Bratislavou a Banskou Bystricí a minulý týden začala provozovat autobusovou linku mezi Bratislavou, vídeňským letištěm a Vídní.