Dříve supermarkety, nyní prázdnotou zející budovy. A takových je stále více

Okolo českých měst se objevuje dosud neznámý prvek - opuštěné supermarkety. Zatím se jedná o jednotlivé budovy - zřejmě jich ale bude přibývat. Donutit obchodní řetězce, aby místo stavby stále nových hal využívaly ty starší, stát zatím nemůže a ani neplánuje.

Video Události
video

Dříve supermarkety, nyní prázdnotou zející budovy. A takových je stále více

Ještě na jaře bývalo nákupní centrum v Ústí nad Labem v osm hodin večer docela živé - teď ale ve stejnou dobu působí až strašidelně. Ticho ruší jen občasný hukot aut z nedaleké silnice, část parkoviště je stále nasvícená, druhá se halí do tmy. Na jaře odsud odešel řetězec Tesco - a s ním i ostatní obchody. Osud objektu je nejasný. Podle odborníků to zřejmě nebude poslední případ.

„Jednoznačně došlo k nasycení trhu. Ten proces začíná a určitě bude pokračovat. Nebude to nic masivního, ale budou tu přibývat centra, která budou mít problémy,“ konstatuje člen správní rady Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí Jiří Pácal.

Například v Teplicích se pro společnost Billa staví nový supermarket. Přitom jenom o 420 metrů dál je volná hala, kterou dříve využívala dokonce stejná firma. Teď už o ni ale zájem nemá. „Společnost BILLA v Teplicích nevlastní žádný objekt. I vznikající prodejna bude pouze v nájmu,“ konstatuje mluvčí Billy Lucie Borovičková.

Soukromí investoři, kteří objekty pronajímají, často vlastní stavební firmu. A ta, když má volno, vybuduje relativně levně novou halu. Ta se obvykle do 15 let zaplatí. Úředníci však tvrdí, že projekty nemohou odmítnout. „Pokud stavba vyhovuje územnímu plánu, tak on nemůže říct: tady už jedna stavba stojí, tak si ji využijte,“ vysvětluje senátor a primátor Teplic Jaroslav Kubera (ODS).

Stejný problém je i na druhém konci republiky. Třeba v centru Ostravy už více než dva roky hledají zájemce o budovu bývalého hobbymarketu Bauhaus, zatím funguje jen přilehlé parkoviště.

„Je to za každou cenu mrhání, nehospodárný přístup ze strany investorů, bohužel obce nemají nástroje, jak tomu zabránit.“

Barbora Tomčalová

ze Svazu měst a obcí

Celkem je v Česku už okolo 500 nákupních center - a v nich celkem 4,5 milionu metru čtverečních obchodních ploch. Vešli by se do nich všichni obyvatelé země: asi dva na každý metr. Pro srovnání: v plné tramvaji jsou lidé namačkáni mnohem víc.