Bezpečnější létání se dělá i v Brně

Bezpečnější létání. To je cílem brněnských výzkumníků. Vyvíjejí nový přístroj, který pilotům pomůže přistát i za špatné viditelnosti. Na jih Moravy kvůli tomu z Ameriky dorazilo cvičné letadlo. Mělo v praxi otestovat, zda to, co funguje v laboratoři, opravdu usnadní práci ve vzduchu. Nové projekty vyvíjí i další brněnské firmy, leteckému byznysu se v jihomoravské metropoli daří.

Zvenku normální proudové letadlo, uvnitř ale pilot Ivan Lacko sledoval nové monitory, které běžní piloti zatím nemají. Při testovacím letu mezi Brnem a Ostravou bylo cílem otestovat právě nový displej, který má být dalším krokem k větší bezpečnosti letecké dopravy.

Takzvané syntetické vidění má pilotům pomoci v situacích, kdy je mlha nebo nízká oblačnost. „Na kameře zvenku nevidíme vůbec nic. Nicméně pilot má na displeji přesný přehled, kde se pohybuje v terénu a jak je letadlo nakloněné,“ popsala vedoucí výzkumné skupiny firmy Honeywell Jolana Dvorská.

Letadlo plné počítačů a senzorů se do Evropy dostane jen jednou ročně. Technologie, kterou testuje, by se mohla v běžných letadlech objevit už za několik let. Pilotům přesně ukáže přistávací plochu a dráhu sestupu. Ti tak nemusí sledovat ostatní přístroje a vystačí si s jedním displejem.

„Pěkně tu vidím terén, kde mám dráhu, a zelený symbol zároveň ukazuje, kam směřuje letadlo. Pokud ten symbol umístím na práh dráhy, tak letadlo přesně přistane,“ popsal pilot Ivan Lacko.

Video Pilot Ivan Lacko o takzvaném syntetickém vidění
video

Pilot Ivan Lacko o takzvaném syntetickém vidění

Letectví se v Brně daří

Nový systém vyvinuli v brněnské pobočce americké firmy Honeywell jako součást velkého Evropského projektu SESAR. Úspěšné projekty za sebou má i letecký ústav pod VUT: jak vlastního vývoje, tak testování pro ostatní firmy.

„Například toto malé sportovní letadlo od jednoho z výrobců z Jihlavy se tahalo za různé části, zkouší se uchycení motoru, a my zjistíme, jestli se nerozpadne za letu," popsal prorektor Fakulty strojního inženýrství VUT v Brně Jiří Hlinka. Výzkum pro soukromé firmy loni vydělal ústavu osm milionů korun, tedy čtvrtinu příjmů. A číslo každý rok roste.

Letadla živí v Brně i další firmy. Vyrábí se zde třeba díly pro francouzský Airbus nebo se v laboratořích zkouší letecká elektronika. I díky tomu v posledních letech stoupá v Evropě povědomí o brněnských leteckých inženýrech.