Drobní prodejci stojí za českými výrobci potravin

Čeští obchodníci chtějí prodávat víc tuzemských potravin. Malé a střední podniky proto podporují novelu zákona o významné tržní síle. Podle nich jsou totiž výrobci českých potravin znevýhodňováni ze strany řetězců.

Malé obchody se snaží, aby bylo českých výrobků na pultech mnohem více. Nalákali by tak i další zákazníky. Pro ně se totiž země původu u potravin stala poměrně sledovanou položkou na etiketě. „Českým potravinám dávají přednost zákazníci i tehdy, když je to o něco dražší,“ potvrdil předseda Asociace českého tradičního obchodu Zdeněk Juračka. Přístup zákazníků k českým produktům se tak podle něj lepší.

Částečně měla trendu zájmu o zemi původu jít naproti i legislativa, podle které musí už necelý rok uvádět řetězce seznam zemí, ze kterých odebírají zboží. V tomto případě se ale jedná o dodavatele, nikoliv přímo o výrobce, což může podíl jednotlivých zemí ovlivnit.

Zákazníci se tudíž víc soustředí, co je napsáno na výrobcích, a tabule před vchodem si ani nevšímají. „Zákazníci se velmi zajímají o původ a složení potravin. Co se týká informací na těchto tabulích, tak v poslední době je zájem velmi nízký,“ dodal mluvčí společnosti Tesco Václav Koukolíček.

Většina lidí chodí do supermarketů, drobní výrobci se ale mohou spolehnout spíš na menší obchody

Do hypermarketů a supermarketů chodí nakupovat šedesát procent Čechů. Zbylých čtyřicet pak využívá služeb diskontních nebo menších prodejen. Juračka zmínil, že hledají cesty, jak udržet při životě český nezávislý obchod. „Jednou cestou je doporučování českých potravin, druhou, kterou chystáme, je certifikace našich prodejen," dodal. Podmínkou udělení takového certifikátu by pak byl i určitý podíl českých potravin na prodejně.

Někteří drobní výrobci se i na tomto omezeném prostoru dokáží slušně uchytit. Například majitelka LC rosa Valerie Pelikánová distribuuje své sypané čaje jak do malých obchodů, tak i školních jídelen.

S výrobou čajů začala před patnácti lety, když byla se synem na mateřské dovolené. Bylinky do čajů pochází jen od pěstitelů z okolí, přesné složení by ale neprozradila, přece jenom jde o její recept, s nímž dosáhla malého podnikatelského úspěchu. „V současné době můžu říct, že se firmě daří,“ prohlásila, „teď sháním prostředky, aby se mohla vybudovat provozovna.“

Video Ekonomika ČT24
video

Menší podniky chtějí víc českých výrobků na pultech obchodů

Menší podniky chtějí víc českých výrobků na pultech obchodů

Juračka v Ekonomice ČT: České potraviny koupí i přes vyšší cenu

Zákon se chystá zpřesnit zneužití významné tržní síly

V Česku už pět let funguje zákon o významné tržní síle, který upravuje vztahy mezi výrobci a prodejci. Podle premiéra Bohuslava Sobotky zkultivoval chování obchodních řetězců vůči potravinářům a zemědělcům. Teď ale legislativním procesem prochází jeho novelizovaná verze, která zpřesňuje pojem významné tržní síly a jejího zneužití.

Antimonopolní úřad by měl díky ní lépe dohlížet na chování a postupy obchodních řetězců. Novela prošla rozpravou ve druhém čtení začátkem listopadu a čeká se na stanovisko garančního výboru.