Anheuser-Busch InBev podal nabídku na koupi majitele Prazdroje. Zaplatí 2,7 bilionu korun

Světová pivovarnická jednička Anheuser-Busch InBev předložila oficiální nabídku na koupi svého menšího rivala SABMiller, majitele Plzeňského Prazdroje, za zhruba 107 miliard dolarů (2,7 bilionu korun). S odvoláním na sdělení firem o tom informovala agentura Bloomberg. Obě firmy se už v polovině října rámcově dohodly na vytvoření kolosu, který bude vařit téměř třetinu světové produkce piva.

Anheuser-Busch InBev zaplatí za většinu akcií svého konkurenta 44 liber za jeden cenný papír v hotovosti. Je to o zhruba polovinu více než cena akcie SABMiller na burze 14. září, tedy den předtím, než se objevily spekulace o fúzi. Na této ceně se firmy předběžně dohodly už v říjnu.

S fúzí souvisí jiná transakce, ve které americko-kanadský výrobce piva Molson Coors převezme od SABMilleru jeho většinový podíl ve společném podniku MillerCoors. Podnik prodává na americkém trhu piva značek Coors Light, Miller Lite, Blue Moon. Molson Coors za podíl 58 procent zaplatí 12 miliard dolarů (asi 302 miliard korun). Stane se tak druhým největším pivovarem v USA se čtvrtinovým podílem na trhu.

Cena 107 miliard dolarů by z obchodu učinila čtvrté nejdražší firemní převzetí na světě. Dražší byly už jen akvizice komunikačních společností Mannesmann, Time Warner a Verizon Wireless.

Skupina AB InBev vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů amerického konkurenta Anheuser-Busch. Ve svém portfoliu má asi 200 značek z celého světa, loni koupila budějovický pivovar Samson.

SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou
dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě.