EU hrozí Volkswagenu pokutou, chce informace k emisím CO2

Evropská komise požádala automobilku Volkswagen o podrobnosti k nesrovnalostem v údajích o měření emisí oxidu uhličitého (CO2). Koncern by je měl poskytnout do deseti dnů, stojí v dopise, o kterém komise v úterý informovala a který odeslala šéfovi koncernu Volkswagen Matthiasovi Müllerovi. Komise rovněž kvůli vysokým hodnotám CO2 hrozí koncernu pokutou.

Eurokomisař pro ochranu klimatu a energetiku Miguel Arias Caňete největší evropskou automobilku dopisem požádal, aby poskytla „další vysvětlení“ týkající se emisí CO2 z jejích aut. Koncern má sdělit, jakých modelů a kolika nově registrovaných aut se tyto nesrovnalosti týkají a jak moc byly vykazované údaje o emisích u každého z dotčených modelů podhodnocené, uvedla podle agentury DPA mluvčí komise.

Mluvčí automobilky podle dřívější zprávy ekonomického listu The Wall Street Journal (WSJ) uvedl, že firma dopis prozatím nedostala, a nemůže se tedy k němu vyjádřit.

Volkswagen před týdnem sdělil, že zjistil u svých vozů nesrovnalosti v údajích o emisích CO2. Problém by se mohl týkat zhruba 800 tisíc vozů. Automobilka přitom již od září čelí skandálu kolem falšování testů emisí oxidů dusíku, který zahrnuje zhruba 11 milionů aut s naftovým motorem, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.

Zatímco opatření týkající se mezních hodnot oxidů dusíku jsou v gesci národních úřadů, u oxidu uhličitého má Evropská komise podle WSJ mnohem jasnější pravomoci. Unijní exekutiva každoročně kontroluje, zda výrobci aut dodržují unijní limity pro emise CO2. Automobilkám, u kterých zjistí pochybení, hrozí pokuta.

Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Julian Stratenschulte

Nově registrovaná auta mohou podle unijních zákonů vypouštět v průměru nejvýše 130 gramů CO2 na kilometr. Pro každou automobilku se emise měří jako průměr za celý její vozový park. „Než určíme pokutu, chceme vidět, co říká Volkswagen,“ uvedla podle DPA mluvčí komise.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu přechodně srazil tržní hodnotu podniku asi o třetinu a donutil k odchodu generálního ředitele.