Přes půl milionu aut Volkswagenu čeká v Německu úprava hardwaru

Výměna softwaru v některých případech nepostačí. Větší technické úpravy bude vyžadovat více než půl milionu z přibližně 2,4 milionu automobilů s naftovým motorem koncernu Volkswagen, které v Německu zasáhl skandál s podvody při měření emisí. Majitele aut v USA zároveň Volkswagen plánuje odškodnit platebními kartami v hodnotě asi 25 tisíc korun. 

Německé ministerstvo dopravy vychází z údajů úřadu pro motorová vozidla KBA, podle kterých by mělo technickou úpravou projít 540 tisíc vozidel. O podmínkách těchto hardwarových úprav by měla majitele příslušných automobilů informovat sama společnost Volkswagen, uvedla agentura DPA.

Německé ministerstvo již v polovině října uvedlo, že Volkswagen bude muset v Německu svolat k povinné opravě 2,4 milionu vozů, které jsou vybaveny softwarem umožňujícím falšování testů emisí. Volkswagen v září přiznal, že tento software instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

Český ministr dopravy Dan Ťok uvedl, že Česko pravděpodobně bude muset stejně jako Německo nařídit povinné prohlídky všech vozů koncernu Volkswagen vybavených softwarem pro falšování testů. První svolávací akce by se podle Ťoka mohla uskutečnit na jaře příštího roku, celkem bude nutné v Česku zkontrolovat zhruba 150 tisíc aut.

Rating VW klesá u další agentury, důvěru majitelů aut se snaží získat platebními kartami

Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings v pondělí snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti německé automobilové skupiny Volkswagen a varovala před jeho dalším zhoršením. Přidala se tak k agenturám Moody's a Standard & Poor's. Rating dlouhodobých závazků Volkswagenu Fitch snížila na BBB+ z dosavadní známky A. Zároveň mu připsala negativní výhled, který naznačuje pravděpodobnost dalšího zhoršení. Hodnocení krátkodobých závazků firmy agentura zhoršila na F2 z F1.

Odhalení podvodu takového rozsahu, o němž nejvyšší vedení buď nevědělo, nebo jej nenapravilo, nadále neodpovídá ratingu kategorie A, poznamenala agentura. Tento názor potvrdilo nedávné zjištění nesrovnalostí v údajích o emisích oxidu uhličitého (CO2) potenciálně 800 tisíc automobilů Volkswagenu.

Firma se zároveň snaží získat zpět důvěru zákazníků v USA, kde skandál propukl. Nabídne satisfakci majitelům naftových aut se softwarem umožňujícím falšovat testy emisí v podobě balíčků s platebními kartami v hodnotě tisíc dolarů (zhruba 25 tisíc korun).

„Neúnavně pracujeme na zajištění nápravy pro dotčená vozidla. Mezitím přicházíme s tímto balíčkem dobré vůle jako prvním krokem k obnovení důvěry zákazníků.“

Michael Horn

šéf aktivit Volkswagenu v USA

Balíček bude zahrnovat platební kartu Visa s částkou 500 dolarů, kterou budou moci majitelé vozů utratit za jakékoliv zboží či služby. Doplní ji platební karta s částkou 500 dolarů na služby či zboží od prodejců Volkswagenu. Mluvčí podniku upozornila, že s balíčkem nejsou spojeny žádné podmínky, jako například vzdání se práva žalovat Volkswagen. 

Demonstrace ve Wolfsburgu

Ústředí německého automobilového koncernu Volkswagen ve Wolfsburgu se kvůli skandálu v pondělí stalo terčem protestu aktivistů z ekologické organizace Greenpeace. Vyšplhali na střechu přísně střeženého vchodu budovy a rozvinuli transparent s nápisem „Das Problem“ odkazujícím na reklamní heslo firmy „Das Auto“.

Ke kulatému logu automobilky aktivisté přidali písmeno „C“ a číslovku „2“ a vytvořili tak chemickou značku oxidu uhličitého CO2. Cílem protestu je podle Greenpeace přimět automobilku k větší transparentnosti ohledně údajů o emisích, píše agentura DPA.

Protest Greenpeace na střeše centrály Volkswagenu
Zdroj: Reuters
Autor: Fabian Bimmer

Východoevropské trhy zpomalují prodeje Škody Auto

Aféra s obcházením emisních testů u některých aut koncernu Volkswagen, pod který Škoda patří, se na prodejních výsledcích v Česku neprojevila. Zatímco aut Škoda se v říjnu prodalo meziročně téměř o pětinu více, celkově koncern VW zvýšil v říjnu v České republice prodej o třetinu.

Celkem nicméně mladoboleslavská automobilka Škoda Auto prodala v říjnu 88 500 aut, meziročně o 2,7 procenta méně. Důvodem mírného poklesu je složitá situace na ruském a východoevropském trhu. Naopak nárůst prodeje automobilka zaznamenala ve střední Evropě, Indii a Číně. Prodeje nové generace modelů Fabia a Superb v Evropě rostly o více než 44, respektive 22 procent.

„Naše nové modely jsou u zákazníků velice oblíbené. Důkazem toho je i stabilní vývoj zakázek. Situace na ruském a východoevropském trhu však zůstává i nadále napjatá,“ uvedl člen představenstva zodpovědný za prodej a marketing Werner Eichhorn.