Podvod s emisemi CO2: Německo podle ekologů mohlo přijít až o miliardy na daních

Kvůli nesrovnalostem v údajích o emisích oxidu uhličitého (CO2) u vozů koncernu Volkswagen zřejmě Německo letos nezískalo na daních zhruba 1,8 miliardy eur (48,7 miliardy korun). Ekologické hnutí Deutsche Umwelthilfe zakládá své tvrzení na tom, že vyšší emise CO2 naznačují vyšší spotřebu paliva, od níž se odvíjí daň z vlastnictví vozu. Stát tak bude muset vyměřit dodatečnou daň. Konzultační firma LMC Automotive zároveň uvedla, že se v říjnu objevily první známky vlivu skandálu s manipulacemi na odbyt aut koncernu. 

Zdroj: ČTK/DPA Autor: Julian Stratenschulte

Ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe je přesvědčena, že přiznání Volkswagenu, že zhruba 800 tisíc vozů koncernu vypouští do ovzduší více emisí CO2, je pouze špičkou ledovce. „Podle našich měření je reálná spotřeba deseti nejprodávanějších značek aut v Německu o 42 procent vyšší, než jsou oficiální údaje,“ řekl šéf Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch.

„Rozdíl znamená, že letos vybere stát na dani z vlastnictví motorového vozidla o 1,8 miliardy eur méně, než by měl,“ doplnil. Pokud by se nic nezměnilo, tak podle Resche přijde Německo v příštím roce na daních o 2,2 miliardy eur.

Volkswagen nyní bude muset oznámit, u jakých typů motoru jsou odchylky v objemu emisí CO2. Stát následně vyměří majitelům těchto vozů dodatečnou daň. „V ideálním světě by měl tuto daň zaplatit Volkswagen, ale neexistuje právní základ, který by to automobilce nařizoval,“ řekl Resch.

Nové nesrovnalosti se týkají i menšího počtu benzinových vozů

Skandál se zatím týkal údajů o emisích oxidů dusíku a zahrnoval asi 11 milionů naftových vozů. Nově zjištěné nesrovnalosti kolem emisí oxidu uhličitého se podle mluvčího firmy týkají převážně naftových automobilů, včetně vozů Škoda Octavia. Zahrnují ale i menší počet benzinových automobilů.

Nejnověji firma Volkswagen agentuře Reuters také potvrdila, že i její luxusní naftové automobily prodávané v Evropě jsou vybaveny stejným softwarem, který byl podle pondělního prohlášení amerických úřadů využíván k falšování emisních testů ve Spojených státech. Automobilka nicméně již v pondělí popřela, že by tento software emise zakázaným způsobem ovlivňoval.

Odhalování problémů u vozů automobilky Volkswagen a jejích koncernových značek už mělo několik následků. Nejnověji mu mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti automobilky ze známky A2 na A3. Volkswagenu to ale také přechodně srazilo tržní hodnotu podniku asi o třetinu, což se rovná částce asi 24 miliard eur. K odchodu byl donucen generální ředitel společnosti a vede se vyšetřování po celém světě.

Prodej vozů VW v EU v říjnu klesl, celý trh ale mírně rostl

Na základě neúplných údajů z některých zemí a vlastních odhadů přišla konzultační firma LMC Automotive s tím, že prodej automobilů německé skupiny Volkswagen v západní Evropě v říjnu klesl, zatímco celý trh mírně rostl. Registrace nových vozů se obvykle uskuteční několik týdnů od jejich nákupů, takže dopad skandálu může být zřetelnější v listopadových číslech.

Celkový počet registrací nových osobních vozů v západní Evropě se oproti září zvýšil o 2,7 procenta na 1,06 milionu aut. Prodej vozů skupiny Volkswagen na pěti největších trzích - v Německu, Británii, Francii, Itálii a Španělsku - naopak o 2,7 procenta klesl. „Je to zřetelná známka určitého vlivu,“ řekl analytik LMC Emiliano Lewis.