Maloobchod v září táhly vzhůru nákupy po internetu i prodej potravin

Tržby v maloobchodě po očištění o sezonní vlivy a bez započítání prodejů aut vzrostly v září meziměsíčně o 1,7 procenta. V meziročním srovnání je ale nárůst v maloobchodu ještě výraznější – činí 6,3 procenta. Vedle automobilového průmyslu obchodníci zvyšují tržby především díky prodeji potravin i prostřednictvím rostoucí obliby nákupů po internetu nebo s pomocí zásilkových služeb.

Tržby za potraviny v supermarketech nebo obchodních domech podle statistiků stouply o 4,7 procenta a za zboží přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby lidé zaplatili o 17,2 procenta více. Podle prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu Marty Novákové se internetový obchod v nárůstu maloobchodu projevuje poslední dobou naprosto dramaticky, roste meziměsíčně v dvouciferných číslech.

„Strach z nákupu po internetu klesá. Navíc se přes něj dá nakoupit stále více věcí. Internet je budoucnost obchodu,“ zhodnotil hlavní ekonom Next Finance Vladimír Pikora. Výhodou je, že člověk při nakupování na síti nemusí řešit parkování ani otevírací dobu obchodu.

Problém ale může být se zahlcením e-shopů a zásilkových služeb okolo Vánoc. Jde přitom o nejdůležitější období. Od půlky listopadu lidé začínají ve velkém nakupovat dárky. Prodejci obecně očekávají, že se jim tržby ke konci roku minimálně zdvojnásobí.

Po očištění o vliv počtu pracovních dní maloobchodní tržby stouply proti loňskému roku o 6,3 procenta, letošní devátý měsíc měl o jeden pracovní den méně. V porovnání se srpnem lidé utratili v obchodech reálně o 1,7 procenta více. „Okolnosti pro vývoj spotřeby jsou v české ekonomice hodně pozitivní,“ uvedl hlavní ekonom Generali Investments Radomír Jáč.

Video Zprávy ve 12
video

Obchodníkům se daří, v souvislosti s Vánoci očekávají dvojnásobné tržby

Růst překonal očekávání, horší srpen byl spíš výjimkou

Pikora upozorňuje, že trh počítal s meziročním růstem jenom o 4,3 %. „Není se co divit. V srpnu rostl maloobchod jen o 3,3 procenta,“ dodal. Podle hlavního analytika Raiffeisenbank Michala Brožka to ukazuje, že srpnový pokles byl jen statistickou výjimkou z řady slušně rostoucích spotřebitelských výdajů.

„Situace na trhu práce se zlepšuje, zvolna zrychluje tempo růstu mezd a spotřebitelská důvěra je nadprůměrně vysoká. Dosavadní vývoj maloobchodních tržeb signalizuje ,bohatého Ježíška',“ doplnil Brožka.

Pro maloobchod zůstávají důležitá auta

Růst zaznamenaly každopádně všechny hlavní skupiny sortimentu prodejen. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně stouply o 11 procent. Ve specializovaných prodejnách utratili kupující za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 10,3 procenta více než před rokem, za počítačové a komunikační zařízení vzrostly tržby o 10,2 procenta a za výrobky pro domácnost o 6,1 procenta.

Nejnižší růst tržeb vykázaly ve specializovaných prodejnách oděvy a obuv, a to o jedno procento.