Brno a Mnichov spojí letecká linka. Podobné ale dlouho nevydržely

Překonat vzdálenost mezi Brnem a Mnichovem bude možné za pouhou hodinu. Letiště Brno-Tuřany totiž nabídne od 16. listopadu novou pravidelnou linku. Cestujícím z jižní Moravy by měla usnadnit přestup na spoje mířící do světa. Nyní se lidé mohou dostat pravidelným letem jen do dvou destinací: do Londýna a nizozemského Eindhovenu. Z Brna se v minulosti létalo i na další místa, například do Moskvy, italského Bergama či chorvatského Zadaru. Pravidelná spojení se ale firmám nevyplatila, po čase byla proto většina z nich zrušena.

Šest dnů v týdnu kromě soboty, doba letu 65 minut. Tak bude už za dva týdny vypadat cestování mezi Brnem a Mnichovem. Letiště Brno-Tuřany se po osmi letech dočkalo návratu této pravidelné linky. „Novou linku vnímáme jako významný mezník pro brněnské letiště. Mnichov je nejlepším uzlem, jaký jsme mohli získat,“ uvedl předseda představenstva společnosti Letiště Brno Jiří Filip.

Letů do Mnichova mohou podle vedení letiště využívat nejen podnikatelé, ale i běžní cestující mířící do světa. Mnichovské letiště totiž nabízí přestup na zhruba dvě stovky dalších linek.

Přispěje kraj i město

Na spojení se dohodlo Letiště Brno ve spolupráci s Jihomoravským krajem a leteckým dopravcem bmi regional, který je partnerem společnosti Lufthansa. Linka do Mnichova není pro Brno nová, začala fungovat už v listopadu 2005, skončila však zhruba po roce a půl jako prodělečná.

Nyní bude na provoz leteckého spojení přispívat město i kraj. Pro linku a obecně letecké spojení s Brnem mají už v rozpočtu na příští rok vyčleněnou finanční podporu. Brno je ochotné dát až 15 milionů korun, kraj 30 milionů, záleží na tom, jaké částky odhlasují zastupitelé.

Video Bez komentáře: Představení letadla pro linku Brno - Mnichov
video

Bez komentáře: Představení letadla pro linku Brno - Mnichov

Linku do Mnichova by ročně mohlo využít až čtyřicet tisíc cestujících. Trasu bude obsluhovat stroj s kapacitou do 50 míst. Cena jednosměrné letenky bude začínat na 2150 korunách.

Společnost BMI Regional zajišťuje dopravu 18 letouny do 22 míst v 11 evropských zemích. Létá například do Osla, Bruselu, Rotterdamu, Paříže či Milána. Vlastní dva typy letadel, která mají 37 a 49 míst.

Příliš velké ambice?

Slavnostní představení nové linky a velká očekávání už brněnské letiště v minulosti zažilo mnohokrát. Většina linek ale po čase skončila, firmám se nevyplatily. To byl i případ leteckého spojení do chorvatského Zadaru. Létalo se od června 2010, letadlo s kapacitou 32 osob přepravovalo cestující třikrát týdně. Zpáteční letenka včetně všech poplatků vyšla na zhruba šest tisíc korun.

Už na jaře 2011, tedy po necelém roce, ale provozovatel oznámil, že linku ruší. „Z čistě ekonomického hlediska byla spíše prodělečná,“ komentovala tehdy mluvčí společnosti Job Air Central Connect Airlines Hana Georgiánová.

Podobně dopadly i spoje do Milána, Říma, španělského Alicante a aktuálně je pozastavená i linka na moskevské letiště Vnukovo. „Stále se jedná i o dalších destinacích, z výzkumů, které provádíme, vyplývají jako nejžádanější destinace Řím, Milán, Paříž, Barcelona či další destinace na britských ostrovech,“ řekl předseda představenstva Letiště Brno Jiří Filip.

Brněnské letiště je druhé největší v republice. Využívají ho především pasažéři charterových letů na dovolené, v létě letiště odbaví až šestkrát tolik cestujících než v zimě. Loni letištěm v Brně prošlo více než 480 tisíc cestujících.