Auta VW už nebudou podvádět. Stačí aktualizace softwaru

Pro nápravu vozů koncernu VW s dieselovými motory schopnými obcházet emisní měření bude ve většině případů stačit nahrání aktualizovaného softwaru řídicí jednotky. Pouze u agregátu 1,6 budou nutné při servisní akci také výměny některých dílů. Volkswagen a následně další koncernové značky včetně Škody Auto by měl technické řešení představit do konce listopadu. Vyplývá to z dnešních vyjádření Škody Auto a ministerstva dopravy.

V Česku jezdí podle ministerstva dopravy asi 106 tisíc vozů Škoda a několik desítek tisíc aut koncernu VW s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. Tedy s těmi, které jsou schopné rozpoznat homologační test a přejít do ekologického režimu.

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda budou v příštích týdnech pokračovat emisní testy koncernových vozů v nezávislé zkušebně. Zkoušky zatím potvrdily, že současné modely koncernu normy plní. Po oznámení technického řešení chce ministerstvo nechat otestovat některý z opravených vozů. „Další postup ohledně svolávací akce řešíme ve spolupráci s německými a britskými úřady,“ uvedl.

Koncern již oznámil, že vozy začne zvát k servisním prohlídkám od ledna a akce zřejmě potrvá celý rok. Zatím není jasné, zda budou prohlídky povinné, nebo dobrovolné.

Na konci roku chce VW po dohodě se Spolkovým úřadem pro motorová vozidla podrobit plánovaná technická řešení intenzivnímu testu kvality. Škoda Auto se podle mluvčího firmy na akčním plánu bude podílet. „Stejně jako v minulosti budeme naše zákazníky pravidelně, podrobně a včas informovat o plánovaných opatřeních. Všechny vozy jsou nezávisle na plánované servisní akci technicky spolehlivé a provozuschopné. Podrobnější informace sdělíme, jakmile to bude možné,“ uvedl mluvčí Škody Vítězslav Pelc.

Motory se montovaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, Octavia druhé generace, Yeti a Superb druhé generace. Také se používaly ve volkswagenech Golf šesté generace, u sedmé generace Passat nebo prvního modelu Tiguan. V současných modelech pro Evropu by být neměly.

Nejdřív Amerika, pak celý svět

Nesrovnalosti s testy emisí objevily u některých dieselových aut koncernu Volkswagen v září americké úřady. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Největší skandál v historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Následně Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů.