Evropa si odhlasovala přísnější měření emisí u aut. Češi se zdrželi

Po několikahodinovém jednání se diplomaté členských zemí EU nakonec shodli na kompromisu ohledně systému testování emisí automobilů v reálném provozu (RDE). Česká republika se hlasování zdržela, proti bylo jako jediné Nizozemsko.

Debata byla reakcí na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila Evropská komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení RDE se přitom hovoří už od počátku roku 2011.

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové vozy a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moci lišit až o 110 procent. Takzvaný „faktor konformity“ (CF) má tedy v tomto případě hodnotu 2,1.

Druhá fáze má začít v roce 2020 pro nová auta a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než polovinu (CF na úrovni 1,5).

Komise chtěla být přísnější

Po přibližně pěti hodinách dosažený kompromis změkčuje původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze. Komise zároveň upozornila, že nyní se výsledky testů v laboratoři a v reálném provozu liší v průměru až o 400 procent od limitu, který norma Euro 6 od září 2014 stanoví na 80 mg kysličníků dusíku na kilometr.

Eurokomisařka pro vnitřní trh a služby Elžbieta Bieńkowská
Zdroj: Wiktor Dabkowski/ČTK/DPA

Evropská komise rozhodnutí členských zemí uvítala. Eurokomisařka pro vnitřní trh a služby Elžbieta Bieńkowská v prohlášení upozornila, že Unie bude první částí světa, kde bude podobně přísné testování vozidel platit. K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily.

Podvodný software má 11 milionů aut

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. Největší skandál v osmasedmdesátileté historii koncernu přechodně srazil tržní hodnotu podniku až o třetinu, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.

Volkswagen nyní plánuje svolávání automobilů do servisu, kde provede nutné technické úpravy. Firmě také hrozí vysoké náklady na pokuty a na právní spory.