Volkswagen odloží reorganizaci v USA do vyřešení skandálu

Německá automobilová skupina Volkswagen odkládá reorganizaci severoamerické divize a zatím ani neurčí jejího nového šéfa. Koncern se chce zabývat svou budoucí strategií až poté, co vyřeší právní spory kolem skandálu s emisemi u vozů s naftovými motory, napsala agentura Reuters. Evropský parlament zatím začal zvažovat, zda nevytvořit nový celounijní systém dohledu nad testováním emisí automobilů.

„Nyní je nejdůležitější překonat tuto katastrofu,“ řekl jeden ze zdrojů podle Reuters.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Agentura by za to mohla skupinu potrestat pokutou až 18 miliard dolarů (442 miliard korun) a na Volkswagen je podána řada žalob. Uzavření těchto sporů by mohlo podle zdroje trvat měsíce.

Volkswagen přiznal, že software instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české dceřiné firmy Škoda Auto. Skupina podnikla změny v nejvyšším vedení a její operace v Severní Americe měl převzít od listopadu šéf Škody Winfried Vahland. Ten ale před dvěma týdny oznámil, že ze skupiny odchází. K tomuto rozhodnutí ho podle mluvčího Škody Jozefa Baláže vedly rozdílné názory na podobu nového koncernového regionu v Severní Americe, který měl řídit.

Pokud by společnost dostala v USA vysoké pokuty, mohla by podle jednoho ze zdrojů ukončit prodej naftových verzí svých modelů na americkém trhu. Naftové vozy se na prodeji automobilů skupiny v USA loni podílely 22 procenty. Mluvčí Volkswagenu plány skupiny pro americký trh komentovat odmítl.

Vznikne nový celounijní mechanismus dohledu nad emisemi aut?

Evropský parlament zároveň nyní požádal komisi, aby mu o výsledcích vyšetřování emisního skandálu VW do konce března příštího roku podala zprávu. Těm, kteří za kauzu nesou zodpovědnost, by měl podle EP hrozit odpovídající postih.

Europoslanci dále konstatovali, že unijní systém testování automobilových emisí by se měl zlepšit tak, aby zajistil dodržování emisních norem a dokázal rychle odhalit vozidla, která dané limity překračují. Komisi vyzvali, aby přijala a zavedla nový zkušební cyklus založený na měření emisí za skutečného provozu. Měření by se přitom podle nich mělo začít provádět u všech znečišťujících látek. Stávající plány komise přitom počítají pouze s měřením emisí oxidů dusíku. Europoslanci rovněž mimo jiné doporučili uvažovat o tom, zda by neměl vzniknout nový celounijní mechanismus dohledu.

Dnešní návrhy nejsou právně závazné. Podle pozorovatelů ale zvyšují tlak na komisi a na členské státy, jejichž představitelé by se v příštích dnech měli zabývat plánovaným novým režimem testování.

„Musíme akutně zavést evropské testy automobilových emisí, které jsou postavené na skutečných jízdních podmínkách,“ uvedla poslankyně Francoise Grosseteteová z lidoveckého křídla, které spolu s evropskými socialisty, liberály a zelenými stálo za návrhem na vytvoření celoevropského mechanismu pro dohled. S tím ale nesouhlasí například europoslanci za českou ODS.

„Většina parlamentu reagovala jako obvykle pěkně po evropsku: na každý nový problém je potřeba vytvořit nový úřad,“ uvedl po hlasování europoslanec Evžen Tošenovský (ODS). Podle něj by se mělo s další debatou nejdříve počkat na výsledky vyšetřování.