Airbus loni přijal nejvíce objednávek v historii

Paříž – Výrobce letadel Airbus eviduje za loňský rok 1 419 objednávek, což je nejvíce v historii letectví. Evropský výrobce tak překonal rekord, který v roce 2007 stanovil americký Boeing s 1 413 objednávkami. Airbus díky těmto výsledkům získal 64procentní podíl na trhu, v roce 2010 měl poloviční podíl.

Hlavní rival Airbusu Boeing loni přijal 805 objednávek na nová letadla. Pokud by žádný z klientů evropského výrobce svoji objednávku nezrušil, Airbus by za 1 419 objednávek utržil celkem 140 miliard eur, tedy zhruba 3,7 bilionu korun.

Kolik se vyrobilo

Airbus loni dodal na trh celkem 534 zkompletovaných letadel, což je o 24 více než v předchozím roce. Udržel si tak titul největšího výrobce v letectví, který drží od roku 2003. Letos by evropský výrobce chtěl na trh dodat 570 letadel včetně 30 kusů letounu A380, který je největším dopravním letadlem na světě. Boeing loni dodal na trh celkem 477 letadel.

Ekonomický a ekologický = úspěšný

Struktura objednávek Airbusu ukazuje, že aerolinky začínají dbát více na ekonomiku provozu, protože největší úspěch evropskému výrobci přináší model A320 neo, který je ekologičtější, ekonomičtější a vyspělejší verzí modelu A320. Model A320 neo by se přitom na trhu měl objevit v roce 2015.

Petr Kováč, analytik Patria Direct

„Airbus především benefitoval z toho, že se mu podařilo se trefit do poptávky, a to především typem A320 neo. Má nové motory, které se vyznačují mnohem efektivnějším využitím paliva. A to vypadá, že je trend, na kterém jede jak Airbus, tak jeho konkurent Boeing.“

Nový model letadla pro krátké a středně dlouhé tratě je přitom s 1 220 objednávkami již nyní nejrychleji prodávaným dopravním letadlem v historii. Jeho statistiky dokonce donutily Boeing inovovat model 737, jehož nejmodernější verze ponese název 737 MAX. Ten by se však měl na nebi objevit až v roce 2017.

Asie chrání aerolinky před krizí

Prodeje obou konkurenčních aerolinek hospodářská krize významněji nepoznamenala díky rychle rostoucímu leteckému trhu v Asii. „Pro světovou ekonomiku to byl těžký rok, ale doprava roste a počet lidí, kteří cestují letadlem a jejichž příjmy je řadí mezi střední třídu, by měl v příštích 20 letech vzrůst na trojnásobek,“ uvedl šéf prodejů Airbusu John Leahy. „Celý letecký průmysl vděčí za poměrně dobrý stav boomu, který začíná na východě,“ uvádí letecký publicista Martin Velek.

Letos půjde Boeing opět nahoru

V letošním roce by se měl ovšem souboj Airbusu a Boeingu na trhu obrátit ve prospěch amerického výrobce. To předpokládá i samotný Leahy. Důvodem je, že Boeing začne nabízet nový model 737 MAX, který zvolí řada dosavadních zákazníků amerického výrobce. „Předpokládám, že v roce 2012 náš podíl na trhu klesne na 50 procent a možná ještě pod 50 procent,“ dodal Leahy.

Petr Kováč, analytik Patria Direct

„Je to hlavně otázka, kdy se dostanou některé modely řekněme přímo do vzduchu. Teď bude Boeing benefitovat z toho, že se mu podařilo začít prodávat a dodávat aerolinkám model 787 a vylepšený Boeing 737.“

Airbus ztrácí na dlouhých tratích

Airbus navíc na Boeing již nyní ztrácí na poli letadel na dlouhé tratě. Mohou za to zpoždění při vývoji modelu A350, který by měl být hlavním vyzyvatelem velmi úspěšného Boeingu 777 mini-jumbo. Evropský výrobce odsunul vývoj A350 o dva roky, aby se mohl vypořádat s kritikou motorů Rolls-Royce, kterými chtěl nový model osadit.

Vydáno pod