Češi letos za nákupy po síti utratí tolik, co ročně proklouzne státu na výběru DPH

Češi letos v internetových obchodech utratí rekordních 81 miliard korun. Ve srovnání s loňským rokem se on-line útraty zvýší o 21 procent. Letos naopak poprvé začal klesat počet tuzemských e-shopů, když se jejich počet snížil meziročně zhruba o jedno procento na necelých 37 tisíc. Vyplývá to z analýzy srovnávače cen Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

Video Ekonomika ČT24
video

Ekonomika ČT24: Češi si oblíbili nakupování online

Podle výkonného ředitele asociace Jana Vetyšky letošní růst české e-commerce podle všeho překoná původní očekávání, a to o pět procentních bodů. „Naše odhady podporuje jak celkový růst maloobchodu v Česku, tak i stále větší obliba nakupování i toho nejzákladnějšího zboží denní spotřeby v internetových obchodech,“ uvedl Vetyška.

Zatímco první polovina roku rostla z pohledu on-linu o více než 20 procent, období prázdnin bylo tento rok velmi slabé. „Klíčová tak bude více než kdy jindy vánoční sezona,“ dodal ředitel Heureky Tomáš Braverman.

„Je to dáno i tím, že se stále zlepšují popisky, obrázky. Lidé si mohou lépe vybrat zboží přímo v e-shopu. A e-shopy se obecně učí od kamenných obchodů, jak pracovat s akcemi, výprodeji, akčními nabídkami.“

Petr Kováčik

ředitel portálu Skrz.cz

Například internetový obchod Mall.cz letos očekává meziroční růst tržeb o 30 procent. „Prodej elektroniky již neroste tak rychle, v průměru se dostáváme na zhruba 20procentní růst. Kategorie, které ale naopak rostou výrazně rychlejším tempem, jsou například sport, potřeby pro domácnost, krása, zdraví a drogerie,“ upřesnil ředitel e-shopu Vít Endler.

Podle údajů Heureky si výrazné nárůsty letos připsalo zboží jako volně prodejné léky (25 %), vybavení pro dům a zahradu (23 %) nebo sekce s módou a oblečením (28 %). Například kategorie drogerie vzrostla oproti loňsku dvojnásobně, nejprodávanější v této sekci jsou prací prášky a mopy.

Počet tuzemských e-shopů poprvé poklesl

Počet tuzemských e-shopů se po dlouhodobém růstu letos poprvé snížil zhruba o jedno procento na 36 800. „Ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi působí na českém trhu třikrát více e-shopů. V tomto směru byl trh už nasycen. Neznamená to ale, že on-line trh dál neporoste. Potenciál e-commerce v České republice stále je, jen se síly na trhu přeskupí,“ dodal Braverman.

Na zákazníky, kteří on-line nakupují z mobilu či tabletu, je přizpůsobeno 27 procent e-shopů, o třetinu víc než loni. O jeden procentní bod letos klesla obliba dobírky, v meziročním srovnání si drží podíl 38 procent. Zájem o využití platby na místě osobního odběru se nezměnil, využívá ji 29 procent zákazníků.