Zájem o cestovky neustále klesá

Praha - České cestovní kanceláře prodaly v loňském roce 2,15 milionu zájezdů, meziročně o 75 000 méně. Vyplývá to z předběžných odhadů analytické společnosti Mag Consulting. Tržby cestovních kanceláří se tak snížily zhruba o 700 milionů na 42 miliard korun. Proti roku 2008, kdy se na základě hrozby ekonomické recese začalo mluvit o krizi cestovního ruchu, se tržby kanceláří snížily o více než osm miliard korun.

V případě prodeje zájezdů nejde o neočekávaný pokles, neboť podíl individuální turistiky stále roste, uvedl ředitel společnosti Mag Consulting Jaromír Beránek. Pokles tržeb a s ním spojený propad marží se v loňském roce projevil i na množství zaměstnanců v cestovních kancelářích. O místo přišlo zhruba 700 z nich, čímž se celkový počet pracovních příležitostí v cestovních kancelářích propadl pod hranici 12 000, uvedl Beránek.  

I přes celkový nepříznivý vývoj trhu cestovních kanceláří pokračoval v tomto segmentu turistiky trend růstu mezd. Průměrná hrubá mzda přepočítaná na zaměstnance se proti roku 2010 zvýšila o 3,5 procenta na 21 000 korun.

Cestovky pro horolezce, Vietnamce i Mongoly

Počet samotných cestovních kanceláří se však zvyšuje. Může za to vznik mnoha malých cestovních kanceláří, které se specializují na velmi úzkou část trhu. Jde o cestovní kanceláře zaměřené na poskytování služeb například horolezcům nebo aktivním potápěčům. Druhým důvodem je razantní růst cestovních kanceláří, které si v Česku zakládají cizí státní příslušníci. Nejvíce jich je z Vietnamu či Mongolska a zaměřují se na organizování zájezdů pro příslušníky své komunity. 

Tržby budou klesat i nadále

Výrazná změna nenastane ani v letošním roce. Množství prodaných zájezdů cestovními kancelářemi by podle Beránka mohlo poklesnout o další dvě až tři procenta. O jedno až dvě procenta rovněž klesne počet zaměstnanců kanceláří a jejich mzdy se zvýší maximálně o pět procent.

Kam jezdí Češi na dovolenou
Zdroj: ČT24