Němečtí ekologové ukázali na nesrovnalosti u měření emisí u Opelu

Některé vozy německé automobilky Opel vytvářejí v běžném provozu až pětinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy. Zjistilo to ekologické sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), když nechalo letošní model vozu Opel Zafira s dieselovým motorem testovat ve Švýcarsku. Manipulaci v září přiznal jiný německý výroce, a to Volkswagen. Opel tvrzení označil za „falešná a nepodložená“ a uvedl, že jeho vlastní měření žádné překročení norem nezjistila.

Ekologické sdružení si zadalo dvě zkoušky vozu Opel, který byl uveden do provozu letos v srpnu. „První z nich byl klasický test vozu, který slouží při zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 procent,“ řekl novinářům předseda Deutsche Umwelthilfe Jürgen Resch.

Ve chvíli, kdy se kola točila rychlostí odpovídající 150 kilometrům v hodině, pak podle DUH dosáhly emise úrovní, které běžnými přístroji nebylo možné změřit. Později se ukázalo, že šlo o sedmnáctinásobek normy.

Podle šéfa DUH neexistuje žádné fyzikální vysvětlení toho, proč by měly růst emise jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou. „Zvlášť když zadní kola motorem poháněná nejsou,“ podotkl Resch. Podle švýcarských expertů to lze vysvětlit vypnutím systému AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby oxidy dusíku neutralizoval. DUH proto německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA) vyzval, aby záležitost prověřil.

Továrna Opelu v německém Bochumu
Zdroj: ČTK/DPA
Autor: Caroline Seidel

Opel však zdůraznil, že jeho softwarové vybavení neobsahuje nic, co by umožnilo zjišťovat, zda je vozidlo testováno na emise, a podle toho zapojovat systém kontroly emisí. Firma uvedla, že aktivisté z DUH jí odmítli poskytnout výsledky testování v Bernu, aby je mohla prostudovat.

Inženýři Opelu nicméně uskutečnili vlastní testy se stejným vozem tak, jak jej údajně testovali experti v Bernu, tedy v režimu otáčení dvou i čtyř kol. „Zjištěné hodnoty se pohybovaly v rámci zákonných předpisů pro oba druhy měření,“ uvedl Opel podle agentury DPA. „Nic jiného není možné, protože otáčení zadních kol Zafiry nemá na systém úpravy výfukových plynů žádný vliv,“ dodala firma.

Sdružení vybíralo podle indicií, testovat bude i další vozy

Resch už na počátku října vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval. K testům vybrali nejprve vůz Opel Zafira, protože měli indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že právě auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy.

Opel Zafira tak není poslední testovaný vůz. Sdružení chce v příštích měsících prověřit ještě další vozy, u nichž má podezření na falšování údajů o emisích.

Kauza v září odstartovala změny ve Volkswagenu

Nesrovnalosti s testy emisí objevily v září americké úřady u některých dieselových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Největší skandál v historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů.