Jahn: V příštích 15 letech se auta promění víc než za poslední půlstoletí

Auta nejenže se začnou v příštích několika málo letech jinak vyvíjet a vyrábět, ale lidé je budou i jinak používat – tak vidí budoucnost prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR Martin Jahn. Kvůli těmto trendům tak podle něj musí automobilky čelit nejen novým výrobcům, jako je Tesla, ale i firmám z IT sféry Applu či Googlu.

Prototyp samořídícího auta od Googlu
Zdroj: ČTK/AP Autor: Tony Avelar

Jahn na brněnské konferenci o automobilovém průmyslu prohlásil, že firmy jako Google a Apple se nezajímají pouze o výrobu aut, ale i o to, jakým způsobem lidé čas v autě tráví. „Auto se mění. Už nestačí, aby vás dovezlo z místa na místo, ale bude propojené s internetem a okolním světem. Jde o dopad průmyslové revoluce a směřování k takzvanému průmyslu 4.0. V autoprůmyslu se tato revoluce rozjela rychleji než v ostatních odvětvích,“ řekl Jahn.

A aby takovému vývoji stačily i české automobilky, musí na nové trendy umět reagovat a to souvisí také s odpovídajícím vzděláním i výzkumem. „Je otázkou, zda máme dostatek zdrojů a jestli je umíme využít,“ uvedl Jahn s tím, že kvůli demografickému vývoji budou v příštích letech chybět až stovky lidí.

Martin Jahn

Martin Jahn

prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR

„Také je nezbytné, aby se studenti učili to, co je potřeba, což se dnes neděje. Snahy o změnu technického vzdělávání jdou bohužel pomalu. Navíc se často mění ministři školství a řadu projektů musíme stále rozjíždět znovu.“

Martin Jahn

prezident Sdružení automobilového průmyslu ČR

Na konci těchto nových trendů stojí podle Jahna chytrá továrna, která bude v novém automobilovém světě konkurenceschopná. V Česku se podle něj například vyvíjí řada autonomních systémů řízení. „Je možné, že se dostaneme mezi světovou špičku, ale stále pokulhává snaha o spolupráci s univerzitami a výzkumnými institucemi,“ uvedl. 

Dosud český autoprůmysl roste. Od ledna do září se výroba meziročně zvýšila o čtyři procenta na 973 127 vozů. Loni se produkce tuzemských automobilek zvýšila o 10,5 procenta na historické maximum 1,24 milionu vyrobených vozů.

Dieselgate změní měření emisí

Na konferenci se nemluvilo pouze o budoucnosti, ale i o tom, co se v autoprůmyslu děje právě teď. A na přetřes přišla i aféra kolem podvodu s měřením emisí automobilky Volkswagen. Jahn, který je zároveň i členem dozorčí rady Škody Auto a vedoucím mezinárodních prodejů německého koncernu VW, připustil, že se musí vyřešit způsob měření emisí a stanovení emisních limitů.

Měření emisí u auta VW Golf
Zdroj: MD ČR

U měření je podle něj třeba zdůraznit, že výsledky z laboratoře budou vždy odlišné než z reálného provozu. „Druhou otázkou je, jak se stanoví emisní limity. Naplňování ambiciózních limitů vzniklých od stolu znamená pro autoprůmysl enormní náklady. A poslední otázka je, jak podporovat alternativní pohony,“ poznamenal Jahn.

Automobilky nemají podle něj problém vyrábět a nabízet vozy na elektřinu, na plyn či auta s hybridním pohonem. „Poptávka je však stále nízká, zákazníci o tato auta nemají velký zájem. Ten je pouze v zemích, kde existuje státní podpora,“ zmínil Jahn Norsko, Nizozemsko a částečně Francii.

Aféra Volkswagenu vypukla 18. září, kdy americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí firmu obvinila, že do svých vozidel s naftovými motory instalovala software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažila obejít zákony na ochranu ovzduší.

Problém se po celém světě týká 11 milionů automobilů, z toho je 1,2 milionu škodovek. Přímo v Česku se prodalo asi 148 tisíc aut vybavených motory, které umějí obcházet měření emisí. Kvůli skandálu odstoupil generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn.