Evropané chtějí nová auta. Skandál Volkswagenu se zatím neprojevil

Prodej nových osobních aut v Evropské unii v září pokračoval v růstu a zvýšil se o 9,8 procenta. Ukázaly to údaje Evropského sdružení výrobců automobilů (ACEA). Více aut oproti loňskému září prodali skoro všichni výrobci aut v čele s německými automobilkami BMW, Daimler a Volkswagen. Součástí koncernu je také Škoda Auto.

Poptávka po nových osobních autech rostla na všech velkých trzích. Napomáhaly tomu pokračující programy na podporu výměny starších vozidel za nová a ekonomické zotavování v jižní Evropě. Například ve Španělsku prodej meziročně vzrostl o 22,5 procenta.

„Těmi tahouny, pokud se podíváme na jednotlivé země, jsou zejména státy jižní Evropy jako Španělsko, Itálie nebo Portugalsko, které prošly velkou krizí během posledních pár let, ale ta situace se tam zlepšuje a trhy teď rostou,“ říká analytik Jiří Zouhar.

Trh rostl 25 měsíců v řadě

Automobilky v září navýšily prodeje i na dalších významných evropských trzích, kterými jsou Francie nebo Velká Británie. V Německu se odbyt zvýšil o 4,8 procenta, což představuje nejmenší nárůst z velkých unijních trhů. Celkově se počet nových registrací aut v zemích osmadvacítky zvedl na zhruba 1,4 milionu vozů. Trh tak rostl 25 měsíců v řadě.

Zájem byl o všechny přední značky, včetně největšího evropského prodejce Volkswagenu. Ten zvýšil v září prodej o 8,4 procenta. Škodě Auto, která je součástí koncernu, stoupl počet nově registrovaných aut v EU o 10,2 procenta. Její podíl na unijním trhu zůstal oproti loňskému září beze změny na 4,1 procenta. Automobilka Daimler zvýšila odbyt o 18,6 procenta. O 17,8 procenta stoupl počet nově registrovaných aut skupině BMW.

Kdy se skandál projeví

Analytici ale upozorňují, že v dalších měsících by se rozmach automobilového průmyslu mohl zadrhnout. Velkou část nákupů totiž zákazníci udělali ještě před tím, než se naplno rozběhl skandál okolo falšování výsledků měření emisí ve Volkswagenu.

Podle Jana Linharta ze společnosti KPMG se v prodejích ještě neprojevují dopady skandálu s nepravdivým vykazováním naměřených hodnot emisí v naftových autech od Volkswagenu. Většina aut se totiž prodává v dané konfiguraci na objednávku zákazníka. Vzhledem k dodacím lhůtám se případné oslabení zájmu o vozy Volkswagenu projeví až v posledním čtvrtletí. Dodací lhůta může trvat i několik měsíců.

Můžeme očekávat, že určitý pokles nových objednávek nastane přinejmenším u aut s dieselovými motory do doby, než zákazníci získají jistotu o tom, že nová auta skutečně splňují emisní limity.
Jan Linhart
analytik

Jiné hlasy však tvrdí, že případný pokles prodeje dieselových motorů nemusí s aférou Volkswagen vůbec souviset. „Nevěřím tomu, že se to projeví do konce roku a možná se to v Evropě neprojeví vůbec,“ říká David Šprincl ze Světa motorů. „Jde spíše o obecný trend prodeje aut, na vrcholu jsou benzinové motory.“

Volkswagen již oznámil, že svolá do servisů v Evropské unii zhruba 8,5 milionu aut, kterých se emisní skandál týká. Asi třetina jich je přímo v Německu, kde bude kontrola povinná. Akce má začít v lednu příštího roku.