Volkswagen svolá v Evropě do servisů zhruba 8,5 milionu aut

Finanční policie prohledala kanceláře koncernu Volkswagen ve Veroně a sídlo jejího dceřiného výrobce Lamborghini v Boloni. Italské úřady vyšetřují jejich manažery kvůli podezření z podvodu. Ve světě čelí VW skandálu kvůli podvodům s naftovými motory. Německý automobilový koncern zároveň oznámil, že celkově svolá do servisů v Evropské unii zhruba 8,5 milionu vozidel, kterých se týká emisní skandál firmy. Jen v Německu se budou kontroly týkat téměř dvou a půl milionu vozů.  Akce má začít v lednu 2016.

Podle agentury ANSA má prokuratura u Volkswagenu a Lamborghini podezření na obchodní podvod. Lamborghini je italský dceřiný výrobce Volkswagenu zaměřující se na luxusní sportovní vozy. Žádná z dotčených firem se nevyjádřila.

Zpráva o vyšetřování v Itálii přišla v době, kdy skupina Volkswagen zažívá největší krizi ve své historii. Společnost minulý měsíc přiznala, že do zhruba 11 milionů aut s naftovými motory po celém světě, včetně vozů české značky Škoda, instalovala v minulých letech software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Na začátku roku začne v Německu povinná oprava vozů

V Německu bude Volkswagen muset svolat k opravě 2,4 milionu vozů, kterých se týká emisní skandál firmy. V celé EU to pak bude na 8,5 milonu vozů. Kontrola má začít na počátku příštího roku a společnost bude přímo kontaktovat majitele dotčených vozů. Volkswagen nedávno uvedl, že hodlá opravy vozů dokončit do konce roku 2016. 

„Svolávání začne na počátku roku 2016. Úřad pro dohled nad automobilovým trhem bude sledovat začátek akce a její pokrok,“ řekl Dobrindt. Dodal, že na konkrétní informace k časovému harmonogramu je ještě brzy, protože se musí vyjasnit ještě technické detaily oprav. Na technických řešeních, která mohou zahrnovat úpravu softwaru i fyzického zařízení, se nadále pracuje. Automobilka přislíbila, že veškerá opatření nejdříve představí příslušným úřadům. Během následujících týdnů a měsíců bude poté informovat majitele dotčených vozů.

Pro majitele vozů měla být kontrola a oprava dobrovolná. Německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem KBA to ale odmítl a nově nařídil povinnou opravu všech vozů. KBA rovněž navrhuje, aby software v dieselových vozech Volkswagenu, který umožňuje falšovat výsledky emisních měření, byl považován za protiprávní.

Automobilka uvedla, že zákazníci VW mají nadále k dispozici speciální internetovou stránku v němčině, kde mohou po zadání čísla podvozku svého vozidla zjistit, zda se jich aféra dotýká. Obdobné weby jsou podle ní aktivní i pro jiné země EU a pro značky Audi, SEAT a Škoda.

Skandál srazil tržní hodnotu podniku o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.  Podle šéfa skupiny Matthiase Müllera by se Volkswagen  mohl zotavit z nynějšího skandálu s emisemi do dvou až tří let, musí ale upravit svou dlouhodobou strategii do roku 2025. Uvedl to na shromáždění manažerů společnosti v Lipsku.

Zároveň zdůraznil, že zásadní body takzvané Strategie 2018, která vznikla za bývalého šéfa Martina Winterkorna, zůstávají v platnosti. V rámci ní koncern poskytne více samostatnosti jednotlivým značkám a regionům.

V Česku se zatím auta svolávat nebudou

České ministerstvo dopravy zatím majitele aut s motory vybavenými kontroverzním software svolávat nebude. Počká si, jak dopadne homologace vozidel Škoda v Británii.

„Nebudeme přijímat nějaká unáhlená rozhodnutí ohledně povinnosti nebo dobrovolnosti svolávací akce. Musíme v prvé řadě chránit zákazníky, kteří mají vozy s těmito dieselovými motory. Uživatelé těchto aut s inkriminovanými dieselovými motory nákupem a provozováním takového auta nic neprovedli a za problémy s motory nemohou. Nicméně jsme nyní v kontaktu s německými a britskými autoritami, se kterými řešíme další postup,“ dodal ministr dopravy Dan Ťok.

Český ministr dopravy Dan Ťok na konci září uvedl, že v Česku se prodalo kolem 148 tisíc aut koncernu VW vybavených dieselovými motory, které umožňují obcházení emisních měření. Z toho je 101 tisíc škodovek, 38 tisíc osobních i užitkových volkswagenů, asi sedm tisíc vozů Audi a 1800 automobilů Seat. Jde podle něj o vozy prodané dealerskou sítí v Česku, nikoliv o všechna vozidla v provozu v tuzemsku.