Odborníci: Cenu a kvalitu piva v Česku prodej SABMilleru neovlivní

Spojení pivovarnické skupiny SABMiller s gigantem Anheuser-Busch InBev ceny ani kvalitu piva v Česku neovlivní. S Českým svazem pivovarů a sladoven se na tom shodují jednotliví výrobci. Český trh je podle nich v celosvětovém měřítku příliš malý. Obří fúze bude mít pravděpodobně největší dopad na asijský a africký region. 

Video Ekonomika ČT24
video

Fúze může změnit na řadě trhů situaci

Výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Vladimír Balach míní, že z pohledu světového pivovarnictví je jakákoliv země mikroregionem, Českou republiku nevyjímaje. Proto po převzetí neočekává výrazné změny. „Může to mít vliv samozřejmě na management, určitě provedou nějaké reorganizace. Ale do výroby určitě sahat nebudou,“ tvrdí Balach.

Podle něho se to ani nepromítne v ceně piva. „Obecně je český trh unikátní a je vidět, že český zákazník si dokáže vybírat své pivo, svědčí o tom míra improtu. Český zákazník ochutnává importovaná piva jen méně než ze dvou procent, v ostatních zemích je průměr dvanáct. Spotřebitel si řekne co chce a za kolik,“ vysvětluje Balach.

Podobný názor má Budějovický Budvar, který vede s firmou Anheuser-Busch řadu známkoprávních sporů po celém světě. „V této historické megafúzi je český pivní trh jen zrnkem písku, neboť transakce probíhá v měřítku celých kontinentů. Nejvíce se dotkne Asie a Afriky. Obří rozměry fúze představují jednak rébus finanční, jednak i rébus pro kartelové právo a antimonopolní úřady na celém světě,“ řekl mluvčí Budvaru Petr Samec. Anheuser-Busch vyrábí například piva Budweiser, Stella Artois či Corona.

„Sdílíme silnou vášeň pro pivovarnictví, hluboce zakořeněnou tradici kvality a závazek poskytovat zákazníkům prvotřídní piva, která odrážejí místní chutě a tradice.“

Carlos Brito

generální ředitel AB InBev

Český zákazník je podle mluvčího Budvaru Petra Samce náročný a jakákoli změna by způsobila, že by dal přednost jiné značce. „Kdyby sem přišli s tím, že zdraží Prazdroj, protože je to jejich superprémiová značka, tak si myslím, že by jim sami pracovníci z marketingu Prazdroje řekli, že to asi není nejlepší cesta,“ dodal viceprezident Českomoravského svazu minipivovarů Jan Kočka.

Video Události
video

Odborníci: Cenu a kvalitu piva v Česku prodej SABMilleru neovlivní

„Naše zákazníky zajímá spíš chuť, než kdo to vyrábí, nebo kdo to momentálně vlastní.“

Radek Filip

provozní, restaurace Merlin

Podle Balacha nový vlastník zachová všechny současné české značky. Kočka si tím už tak jistý není. „Není jasné, jestli Popovice zůstanou, nebo je zavřou v rámci globální ekonomizace výroby,“ poznamenal s tím, že o podobných krocích se většinou rozhoduje do roku od koupě.

Předseda Sdružení přátel piva Tomáš Erlich si nemyslí, že by se v krátké době nějaký pivovar zavíral. „Kozel ale může být lehce v ohrožení, případně i Radegast,“ řekl předseda. Podle něj by teoreticky mohla nová pozice pomoci i k silnějším útokům na Budějovický Budvar. Při případné privatizaci národního podniku by ale musela skupina řešit možné překročení hranice poloviny trhu.

„SAB Miller byla dvojka na trhu a vzhledem k tomu, že se příliš nepřekrývali regionálním zaměřením, je tato akvizice velmi výhodná pro oba. Její objem je rekordní. Je to čtvrtá největší akvizice v historii.“

Tomáš Kálal

makléř společnosti Conseq

Tomáš Kálal ze společnosti Conseq také uvedl, že vzhledem k slábnoucím prodejům SAB Milleru v Asii a Latinské Americe je možné, že první vývoj po akvizici nemusí být rostoucí.

„Dlouhodobě, při předpokladu jejího schválení antimonopolním úřadem, bude InBev realizovat velké úspory z rozsahu a například pro české značky to může být velmi pozitivní změna. České pivo se totiž může dostat k mnohem více spotřebitelům prostřednictvím existující distribuční sítě vybudované Anheuser Buschem,“ dodal.

Skupina dosud vlastnila na tuzemském trhu pivovar Samson

Podle agentury Bloomberg koupí Anheuser-Busch svého rivala za zhruba 68 miliard liber (2,5 bilionu korun). Toto spojení přestavuje vůbec největší transakci v historii pivovarnického byznysu a podle makléře společnosti Conseq Investment Management Tomáše Kálala jde o čtvrtou největší akvizici v historii vůbec.

Jak uvedl v Ekonomice v ČT nezávislý pivovarský expert Jan Veselý, toto spojení na všech trzích nebude bezproblémové. „V řadě zemí díky fúzi dosáhnou příliš velkého tržního podílu, fúze bude v mnoha případech určitě podmíněná prodejem nějaké části,“ konstatuje. Nový majitel bude nicméně zejména ladit marketingovou strukturu firmy tak, aby jednotlivé pivovary dobře pokrývaly své trhy, dodává Veselý. 

Největší pivovarnická skupina na světě - AB InBev - vznikla v roce 2008, kdy belgický pivovar InBev převzal za 52 miliard dolarů (1,3 bilionu korun) amerického konkurenta Anheuser-Busch. Belgičané tehdy vlastnili Pivovary Staropramen, ale z českého trhu se stáhli v roce 2009. Skupina se sem vrátila loni, kdy ovládla menší z českobudějovických pivovarů - Samson. S tím větším, Budvarem, vede dlouholeté spory o užívání názvu Budweiser.

SABMiller, který se z jihoafrického výrobce piva stal světovou pivovarskou dvojkou, expandoval od 90. let prostřednictvím řady akvizic. Začal tehdy převzetím Plzeňského Prazdroje a dalších pivovarů ve střední a východní Evropě. Do jeho portfolia spadají značky Gambrinus, Radegast, Velkopopovický Kozel či slovenský Šariš.