Čína už také vyšetřuje Volkswagen. Koncernu zatím klesl rating

Čínské ministerstvo životního prostředí vyšetřuje, zda jsou vozy automobilky Volkswagen dovezené do Číny, nebo vyrobené v zemi v souladu s emisními standardy tohoto úřadu. S odvoláním na sdělení ministerstva o tom informovala agentura Bloomberg. Vyšetřování již vedou ve Spojených státech, v Japonsku nebo v Evropě. Ratingová agentura Standard & Poor's mezitím snížila koncernu Volkswagen dlouhodobý rating o jeden stupeň na A-.

Video Studio ČT24
video

Čína už také vyšetřuje Volkswagen

Volkswagen v září přiznal, že do zhruba 11 milionů aut s naftovým motorem po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.

Čínský úřad v prohlášení uvedl, že žádné z těchto 11 milionů naftových vozidel se nevyrábí v Číně. Zhruba 1900 těchto vozidel však bylo do Číny dovezeno. Úřad automobilce nařídil, aby zavčas předkládal aktuální zprávy o dodržování norem.

Volkswagen oznámil, že svolá 1950 vozů s naftovým motorem dovezených do Číny, aby zmíněný software upravil. Svolávací akce se v drtivé většině týká sportovně užitkových vozů Tiguan. Mezi svolávanými vozy jsou také čtyři sedany Passat B6, informovala agentura AP. Dotčeny podle automobilky nejsou žádné vozy, které prodávají dva společné podniky Volkswagenu s Čínou, totiž skupina FAW Group Corporation a SAIC Motor Corporation.

„V Číně se prodává asi 0,3 procenta aut poháněných vznětovými motory, to znamená, že to je naprosto zanedbatelné množství. V současné době je největším problémem Volkswagenu nikoliv ta technická stránka, ale jenom ta medializace toho problému.“

Vladimír Rybecký

šéfredaktor Autoweek.cz

Čína je největším automobilovým trhem na světě podle počtu prodaných vozidel. Osobních vozů s naftovým motorem se na něm sice neprodává tolik, skandál by ale podle analytiků mohl ovlivnit rozhodování čínských zákazníků při koupi. Pro Volkswagen je Čína největším trhem z hlediska objemu prodeje jeho vozidel.

„Hluboké znepokojení“ ohledně mechanismu umožňujícího nepravdivě vykazovat naměřené hodnoty emisí u naftových aut z koncernu Volkswagen podle agentury Reuters vyjádřil rovněž čínský regulační úřad pro dohled nad kvalitou. Problém by podle něj měl být co nejdříve řešen.

Tlak na Volkswagen poslední dny sílí spíš na druhém konci Pacifiku. Nejhorší pozici má ve Spojených státech. Kromě jednotlivců, kteří požadují vrácení peněz, podal na koncern žalobu i stát Texas a skandál byl tématem také na půdě Kongresu. Analytici proto nevylučují ani úplný odchod značky ze Severní Ameriky.

Jeden stupeň dolů, Volkswagenu může být ještě hůř

Úvěrový rating, který je vodítkem pro investory, spadl koncernu Volkswagen o jeden stupeň na A-. Volkswagen totiž podle mezinárodní ratingové agentury Standard & Poor's prokázal závažné nedostatky v řízení. Vnitřní kontrola v automobilce se ukázala jako nedostatečná, když nezabránila nebo nezjistila údajné protiprávní jednání. Agentura také vidí významné poškození dobré pověsti firmy a finanční rizika ve střednědobém horizontu. 

Rating Volkswagenu zatím zůstává v investičním pásmu, ve střední vyšší kvalitě. Od neinvestičního pásma je vzdálen čtyři stupně. Agentura však varovala, že by mohla rating automobilce dál snížit, a to až o dva stupně.

Volkswagen se každopádně připravuje na šetření. Od svých dodavatelů tak bude podle německého listu Handelsblatt požadovat snížení cen v celkovém rozsahu tři miliardy eur (81 miliard korun). Úsporná opatření plánuje také v oblasti mezd, marketingu nebo sponzorování. Úspory mají zasáhnout i řadu modelů.

Volkswageny se v Americe budou zřejmě nyní prodávat obtížně

„Volkswageny se v Americe budou prodávat obtížně po této kauze, která celá vznikla tak, že se tam evropská automobilka snažila prosadit s dieselovými motory. Takže ty se tam určitě prodávat nebudou. A může to potkat i benzinové motory a automobilka ten trh vyklidí,“ uvedl šéfredaktor Automakers Erich Handl.

Volkswagenu se nevyhnuly ani personální otřesy. Už ke konci září odstoupil dlouholetý šéf Martin Winterkorn. Ten se podle nejnovějších informací německého tisku navíc vzdá i všech dalších výkonných funkcí v rámci koncernu. Například v automobilkách Porsche nebo Audi.