Značce VW hrozí celoroční ztráta, v USA už padají žaloby

Hlavní automobilová značka Volkswagen stejnojmenného německého koncernu se zřejmě letos propadne do ztráty. Na svá bedra totiž bude muset vzít většinu nákladů z emisního skandálu automobilky. Uvedla to agentura Reuters s odvoláním na informované zdroje. Ve čtvrtek podal na výrobce automobilů žalobu americký stát Texas. Tamní prokuratura koncern viní z porušování zákonů o ochraně spotřebitele a norem o čistotě ovzduší.

Video Ekonomika ČT24
video

Skandál Volkswagenu tématem Ekonomiky ČT24

Volkswagen uvedl, že ve třetím čtvrtletí dal stranou na pokrytí budoucích oprav a dalších výdajů spojených se skandálem zatím 6,5 miliardy eur (176,2 miliardy Kč). Podle jednoho ze zdrojů velká část těchto nákladů půjde na účet právě hlavní značky, která je největší divizí automobilky podle prodeje i podle příjmů.

Divize měla na zisku celé skupiny v prvním pololetí podíl 21 procent. Volkswagen se ke zprávě odmítl vyjádřit. Výsledky za třetí čtvrtletí firma zveřejní 28. října.

Žaloval už Texas, údajně i Západní Virginie

Ve čtvrtek podal žalobu na Volkswagen americký stát Texas. Tamní prokuratura viní americkou divizi německého koncernu z porušování zákonů o ochraně spotřebitele a norem o čistotě ovzduší. Podle prokurátora Kena Paxtona, který byl sám obviněn z podvodu s cennými papíry, bude stát Texas požadovat náhradu pro spotřebitele a civilní sankce, aby zamezil budoucímu porušování pravidel.

„V minulosti už jsme zažili řadu problémů u výrobců aut. Vždy se ale ukázalo, že to byl omyl, nehoda, něco, co se nedalo předpokládat. To ale není tento případ. Tady mluvíme o vědomém a úmyslném rozhodnutí s cílem klamat na jednom z největších trhů. A to je problém.“

Joe Barton

kongresman za stát Texas

Podobné kroky podnikl podle agentury Bloomberg také stát Západní Virginie. Samostatnou žalobu podal rovněž nejlidnatější texaský okres Harris.

Šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn ve čtvrtek uvedl, že za falšováním údajů o emisích naftových automobilů pomocí speciálního softwaru stáli pouze jednotlivci, nešlo o firemní rozhodnutí.

Šéf amerického VW Michael Horn
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Cliff Owen

Skandál vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že téměř půl milionu jeho vozů s naftovými motory používaly software, který při testování emisí přepíná motory do režimu nízkých emisí toxických oxidů dusíku. Automobilka následně přiznala, že software umožňující manipulovat s výsledky měření emisí opravu instalovala, a to do zhruba 11 milionů aut s naftovým motorem po celém světě.

Největší skandál v 78leté historii Volkswagenu snížil cenu akcií automobilky o více než třetinu a donutil k odchodu dlouhodobého generálního ředitele. Hlavní divize VW vykázala v pololetí zisk 1,43 miliardy eur. Zisk celé skupiny, jejichž součástí jsou také značky Audi, Porsche či Škoda Auto, činil 6,82 miliardy eur. EPA může na Volkswagen za to uvalit pokutu 37 500 dolarů na jeden vůz, což by znamenalo maximální pokutu 18 miliard dolarů.