Šéf amerického VW pod přísahou: Za podvodem stojí jednotlivci, ne firma

Šéf aktivit automobilky Volkswagen ve Spojených státech Michael Horn se musel postavit před vyšetřovací komisi amerického Kongresu a vysvětlit jim, jak se mohlo stát, že auta koncernu VW obcházela pravidla při emisních testech. Podle něj za falšováním údajů stáli pouze jednotlivci. „Nebylo to firemní rozhodnutí,“ tvrdí Horn. Někteří členové komise jsou ale k takovému tvrzení skeptiční, dodává BBC.

Šéf VW ve Spojených státech Michael Horn
Zdroj: ČTK/AP Autor: Cliff Owen

„Jednalo se o několik softwarových inženýrů, kteří tam z nějakého důvodu tento software dali,“ uvedl před komisí Horn a dodal, že už loni na jaře věděl, že firma možná porušuje americká pravidla pro emise. O samotném softwaru umožňujícím manipulovat s výsledky měření emisí se ale prý dozvěděl až začátkem letošního září. 

Už 3. září potom automobilka podle Horna informovala o softwaru americké regulátory. Americký federální Úřad pro ochranu životního prostředí (EPA) pak tuto informaci zveřejnil 18. září.

Šéf amerického VW Michael Horn

Michael Horn

šéf amerického VW

„Na jaře 2014 jsem byl upozorněn na možné nedodržování pravidel u emisí… Byl jsem rovněž informován, že naši inženýři budou při řešení tohoto problému spolupracovat s úřady.“

Michael Horn

šéf amerického VW

Pro některé členy komise je těžké věřit, že by události skutečně proběhly tímto způsobem. „VW se nás snaží přesvědčit, že je to práce několika neposlušných inženýrů. Já tomu nevěřím,“ prohlásil například kongresman Chris Collins.

„Rád bych vám nabídl upřímnou omluvu za používání tohoto softwaru,“ řekl Horn vyšetřovacímu výboru amerického Kongresu. „Nemyslel jsem si, že je něco takového ve skupině Volkswagen možné,“ dodal.

Horn vedle toho uvedl, že svolávání problémových automobilů k úpravě by mohlo zabrat jeden až dva roky. „Víme, že tyto vozy dokážeme upravit tak, aby splňovaly emisní normy,“ prohlásil. Jak ale dodal, úprava bude mít pravděpodobně „mírný vliv“ na výkon automobilů, jejichž maximální rychlost by tak mohla klesnout o jednu až dvě míle (zhruba 1,6 až 3,2 kilometru) za hodinu. Úprava každého vozu si podle Horna vyžádá pět až deset hodin práce.

Začalo to v Americe, pokračuje to ale po celém světě

Právě na americkém kontinentu se sice celá kauza kolem podvodů s emisemi otevřela, posléze ale vyšlo najevo, že auta s falšovacím sofwarem jezdí po celém světě. Sám Volkswagen přiznal, že software instaloval do 11 milionů svých vozů. Z toho připadá asi pět milionů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi a 1,2 milionu na vozy značky Škoda. Podle VW je ale software ve většině aut neaktivní. 

Americký stát Texas nicméně VW a Audi zažaloval, a to právě za podvody s měřením emisí u dieselových motorů. Firma podle tamních úřadů porušila zákon, který zakazuje klamavé obchodní praktiky. Po vedení firmy žádají odškodnění.

Členka vyšetřovací komise Kongresu za republikány Diana DeGette
Zdroj: Reuters

Ve Spojených státech bylo softwarem vybaveno 482 tisíc vozů. Za každý z těchto automobilů přitom může firma dostat pokutu 37 500 dolarů. Celková pokuta v USA by tak teoreticky mohla dosáhnout až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun).

Na Evropu pak připadá zhruba osm milionů vozů koncernu VW. Podle Volkswagenu ale zatím není jasné, zda software porušuje evropská pravidla.