Češi a ojetá auta: Ty mladší prodají, aby si nakoupili desetileté vraky

Až 91 tisíc aut z druhé ruky by mohlo letos zamířit z Česka za hranice. Export ojetin se tím oproti loňsku zvýší o 45 procent. Vývozu totiž nahrává už dva roky uměle oslabená koruna, ostatně i loňský růst exportu byl 25procentní. Problém ale je, že Češi prodávají mladší ojetiny do pěti let a naopak kupují auta, která jezdí po silnicích více než deset let, uvedla společnost Cebia.

Export a import jsou dvě spojité nádoby – protože Češi využívají oslabené koruny a více prodávají svá ojetá auta za hranice, je jich doma nedostatek, a roste tak poptávka po dovozu ojetin z jiných zemí. Dovoz aut z druhé ruky tak letos také roste, a to zhruba o čtvrtinu, ale téměř polovinu z toho tvoří dosluhující vozy.

„Čeští motoristé mají letos překvapivě větší zájem o dovážené ojetiny, a to i přes značná rizika s nimi spojená a přes jejich zdražení. Lidé si neuvědomují rizika spojená s ojetými vozy. Například to, že by mohl mít dovezený vůz stočený tachometr, je o 50 procent vyšší než u tuzemských ojetin.“

Martin Pajer

ředitel společnosti Cebia

Kvůli neustálému přílivu starších aut a vývozu těch mladších český vozový park celkově stárne. A to má samozřejmě vliv na ekologii, ale i bezpečnost na silnicích. Průměrné stáří osobních aut v registru vozidel je téměř 15 let.

Riziko přetočeného tachometru

Před časem provedla Cebia analýzu vybraného vzorku dovážených vozů a přišla na to, že 60 procent z nich byla nabízeno českým zákazníkům s přetočeným tachometrem. V průměru měly dovážené vozy stočený tachometr o 82 tisíc kilometrů, rekordně ale i o 192 tisíc km. U aut s takto upraveným tachometrem pak cena poskočí o 50 až 100 tisíc korun. Nejčastěji se přetáčejí vozy nejprodávanějších značek Škoda, Ford a Volkswagen a vozy luxusních značek BMW, Audi a Mercedes.

Úpravy tachometru přitom nejsou jediným rizikem, zákazník si nemůže být nikdy stoprocentně jistý například skutečným původem auta nebo tím, zda někdo nemanipuloval s identifikátory vozidla. Není totiž ničím výjimečným, že se tímto způsobem v Česku legalizují auta ukradená v zahraničí. Podle Cebie je nějak závadných asi 17 procent dovážených aut.

Když se sečte slabá koruna a vyšší poptávka

Česká národní banka přikročila k devizovým intervencím v listopadu 2013 a od té doby udržuje kurz měny nad 27 korunami za euro. Když se k těmto kurzovním zásahům přidá zvýšená poptávka po ojetých autech, má to jeden výsledek – dovážená auta z ciziny jsou dražší. Při srovnání 800 ojetých vozidel nabízených na zahraničním portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz je průměrná cena srovnatelných vozů o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí.

Podle generální ředitelky autobazarů AAA Auto Karolíny Topolové na dovozu ojetin profitují hlavně zahraniční prodávající a tuzemští prostředníci, kteří vozy nezákonně a podvodně vylepšují. „Podle údajů serveru mobile.de se rychlost prodejů ojetin v Německu meziročně v srpnu zvýšila o 11,3 procenta a ceny vzrostly průměrně o pět procent proti předchozímu roku. Kupující tak jasně doplácí na přetrvávající vlnu zájmu o ojetiny v západní Evropě, která má kvalitních aut akutní nedostatek. Z tohoto důvodu, navíc za nevýhodného kurzu koruny k euru, se poctivý dovoz přestárlých vozů do Česka nemůže vyplatit,“ dodává Topolová.

Cebie odhaduje, že letos se v Česku prodá skoro 700 tisíc ojetých aut, z toho 150 tisíc připadne na individuální dovoz ze zahraničí. Prodej nových aut bez reexportů se má letos zvýšit o 22 procent na 206 tisíc aut.