Volkswagen by mohl šéfa vývoje sebrat Škodovce

Novým ředitelem technického vývoje značky Volkswagen by se mohl stát šéf výzkumu a vývoje Škody Auto Frank Welsch. Německý časopis Auto Motor und Sport se odvolává na zdroj z Volkswagenu. Německá automobilka, která řeší skandál kolem podvodu při měření emisí, informaci nekomentovala.

Frank Welsch
Zdroj: ČTK Autor: Radek Petrášek

Koncern v reakci na skandál už provedl řadu personálních změn. Předchozí ředitel vývoje Volkswagenu Heinz-Jakob Neusser byl v září suspendován spolu s řediteli výzkumu a vývoje luxusní značky Audi a značky sportovních vozů Porsche. Neusser je sice na dovolené, ale jeho návrat do funkce se neočekává.

Dosavadní předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland zase povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku. Na jeho místo v čele české automobilky nastoupí od listopadu Bernhard Maier.

Vše odstartovaly americké testy

Na americkém kontinentu se původně kauza otevřela. V polovině září tam totiž Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Sám Volkswagen posléze přiznal, že tento software instaloval do 11 milionů svých vozů. Z toho připadá asi pět milionů na vlajkovou značku VW, přes dva miliony na Audi a 1,2 milionu na vozy značky Škoda.

Šéf amerického VW před Kongresem

Automobilce nehrozí  v USA „pouze“ pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard korun), začalo zde totiž i trestní vyšetřování. Šéf aktivit Volkswagenu ve Spojených státech Michael Horn se tak musel postavit před vyšetřovací komisi amerického Kongresu a vysvětlit jí, jak se mohlo stát, že auta koncernu VW obcházela pravidla při emisních testech. Podle něj za falšováním údajů stáli pouze jednotlivci. „Nebylo to firemní rozhodnutí,“ tvrdí Horn.

Šéf amerického VW Michael Horn
Zdroj: ČTK/AP
Autor: Cliff Owen

Před zákonodárce by měli předstoupit i dva vysoce postavení činitelé americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), která Volkswagen z falšování naměřených hodnot emisí v září obvinila.

A nevyšetřuje se pouze ve Spojených státech, německá prokuratura už se začala zajímat o šéfa koncernu Martina Winterkorna, který po odhalení podvodů rezignoval. A ve čtvrtek pak němečtí vyšetřovatelé prohlédli několik míst včetně Wolfburgu, kde je sídlo koncernu. Cílem pátrání bylo zajistit dokumenty a zařízení pro ukládání dat, které by mohly pomoci určit, kdo se na údajné manipulaci podílel, a vysvětlit, jak byla případně provedena, citovala z prohlášení úřadu agentura AP.

Volkswagen uvedl, že vyšetřování podporuje. Automobilka prý vyšetřovatelům předala „širokou“ škálu dokumentů.

Kdy se budou emise testovat v reálném provozu?

Na schůzce ministrů dopravy EU v Lucemburku se začalo hovořit o tom, kdy se v Evropě začnou měřit emise ne v laboratořích, ale v reálném provozu. V Česku by se takto mohlo testovat od roku 2017, nejpozději od roku 2018.

Ministr dopravy Dan Ťok

Dan Ťok (za ANO)

ministr dopravy

„Česká republika testy v reálném provozu podporuje a chceme, aby byly zavedeny, protože bychom měli zákazníkům říct, jak auta fungují v reálném provozu, a ne jen v tom ideálním na testovací stolici.“

Dan Ťok (za ANO)

ministr dopravy

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) je sice pro co nejrychlejší zavedení testování v reálném provozu, zároveň ale připouští, že je potřeba dát automobilovým firmám dostatečný čas, aby se na nové podmínky připravily.

Rychlé zavedení nové podoby testů žádali také europoslanci. Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská jim ve Štrasburku slíbila, že komise zajistí vytvoření přesnějších pravidel pro testování.