Ve Francii i Itálii zahájili vyšetřování kvůli Volkswagenu

Pařížská prokuratura vyšetřuje podezření z podvodu s přitěžujícími okolnostmi. V Itálii pak zahájil vyšetřování tamní antimonopolní úřad. Podle německého ministerstva dopravy nicméně zatím nic nenaznačuje, že se manipulace s měřením emisí dopustily i jiné automobilky.

Vyšetřování pařížské prokuratury se vztahuje na vozidla prodaná pouze ve Francii. Kvůli aféře zde bylo už podáno i několik žalob. Na soud se kvůli skandálu hodlá obrátit jedno ekologické sdružení, někteří francouzští majitelé naftových aut od Volkswagenu a také francouzští akcionáři této skupiny.

Podle francouzské divize německého koncernu se zde skandál vztahuje na zhruba milion naftových aut značek Volkswagen, Audi, Škoda a SEAT, která se v této zemi prodala v posledních letech.

Italský antimonopolní úřad zahájil vyšetřování kvůli možným nepoctivým obchodním praktikám ze strany Volkswagenu. Automobilka podle italského ministra dopravy Graziana Delria oznámila, že svolá do servisů vozidla se zařízením umožňujícím podvádět při testech emisí, která v této zemi prodala. Jak firma uvedla, v Itálii s tímto softwarem prodala zhruba 650 tisíc aut.

Německý ministr hospodářství: Vyšetřování nesmí být kampaní proti odvětví

Podle mluvčího německého ministerstva dopravy zatím nic nenaznačuje, že by s měřením emisí manipulovaly i jiné automobilky. Německý vicekancléř a ministr hospodářství Sigmar Gabriel mezitím řekl, že z vyšetřování skandálu by se neměla stát kampaň proti odvětví jako celku. Také by se podle něj nemělo stát, že by daň za celou aféru dopadla na bedra zaměstnanců Volkswagenu.

Zákazníci Volkswagenu a jeho dceřiné společnosti Audi už mohou navštívit internetové stránky obou firem a po zadání identifikačního čísla svého vozu zjistí, zda jejich auto nepatří mezi vozy vybavené zmíněným softwarem. V případě Audi vyhledávač funguje zatím jen pro zákazníky v Německu. Na národní weby automobilka prý tuto funkci umístí příští týden. VW umisťuje vyhledávač v současnosti i na weby pro jednotlivé státy a k dispozici má být v brzké době.

Skandál začal v USA: Už byly podány žaloby a VW přerušil prodej naftových vozů

V celém světě se krize Volkswagenu týká zhruba 11 milionů aut. Německý koncern Volkswagen je podezřelý, že do svých vozů s naftovým motorem montoval zařízení umožňující falšovat údaje o emisích. Skandál propukl před dvěma týdny, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. V USA už také byly podány hromadné žaloby na Volkswagen.

Koncern v reakci na situaci zastavil prodej všech nových naftových aut ve Spojených státech. Předběžný zákaz prodeje nových naftových aut Volkswagenu a prodeje nedávno dovezených ojetin dotčených tímto skandálem vydal i švýcarský úřad pro bezpečnost silničního provozu.