Ve stínu skandálu si VW snaží udržet rating, zatímco české ekonomice hrozí brzda

Podle Bank Of America může mít skandál s falšováním údajů o emisích velký ekonomický dopad na Česko a Maďarsko. Předpovědi mluví o zpomalení až o 1,5 procentního bodu. V ohrožení by mohla být i úvěrová spolehlivost koncernu VW. Členové dozorčí rady Volkswagenu nyní s obavami sledují reakce ratingových agentur a zvažují kroky, které by posílily finanční pozici podniku. Mezitím se ukazuje, že problém mají i auta jiných značek: v tvrdších emisních testech podle evropského autoklubu ADAC neobstojí.

Členové dozorčí rady VW se obávají,  že zhoršení úvěrových ratingů by automobilce zvýšilo náklady na půjčky a narušilo její snahu o obnovení důvěry investorů. V důsledku toho proto nyní zvažují opatření ke snížení nákladů a na podporu přílivu hotovosti.

Podle jednoho ze zdrojů citovaných agenturou Reuters firma pravděpodobně přikročí k navýšení kapitálu v případě, že náklady na skandál překročí „kritickou úroveň“. Nejednali však zatím o žádném prodeji majetku či značek, uvedly zdroje blízké radě. Stálým předsedou dozorčí rady se každopádně stane dříve navržený finanční ředitel Hans Dieter Pötsch.

Ratingová agentura Moody's už minulý týden zhoršila výhled hodnocení úvěrové spolehlivosti Volkswagenu na negativní, čímž signalizovala možnost snížení ratingu. Skandál kolem emisí podle ní ohrožuje pověst i finanční flexibilitu Volkswagenu. Ratingová agentura Fitch pak předpověděla, že skandál ovlivní celý automobilový průmysl.

Česká ekonomika může podle Američanů spadnout až o půldruhého procenta

Analytici Bank of America varují, že skandál kolem VW zasáhne ve střední a východní Evropě ze všech nejvíce českou a maďarskou ekonomiku. Hospodářský růst by se mohl v nejhorším případě snížit o jeden až jeden a půl procentního bodu. Růstové tempo 2,8 procenta, které pro příští rok odhaduje Česká národní banka, by se tak mohlo zpomalit až na 1,3 procenta.

„Význam automobilového průmyslu a silné napojení na německé výrobce staví země střední a východní Evropy do pozice, kdy jsou výjimečně zranitelné dopadem případu Volkswagen,“ uvedli analytici. Mohly by být totiž sraženy prodeje vozů celé skupiny. Podle analytiků banky se tudíž zhorší i bilance obou zemí na běžném účtu, který odráží zahraniční obchod.

Dopad skandálu na ekonomiky Polska a Rumunska by měl být podle jejich odhadů podstatně menší, do půl procentního bodu. Přímý dopad na Rusko, kde se skupina Volkswagen podílí na tamní produkci automobilů asi pěti procenty, bude omezený. Spíš by se mohla zhoršit poptávka po ruské naftě.

O instalaci softwaru se rozhodlo před deseti lety

Ve středu večer několik hodin také jednal výkonný výbor dozorčí rady Volkswagenu. Podle informací agentury DPA obdržel předběžnou zprávu o interním vyšetřování, ze které vyplývá, že rozhodnutí o instalaci softwaru umožňujícího manipulace s testy emisí vzniklo již v letech 2005 a 2006, a to v oddělení pro vývoj motorů v centrále podniku. Stále prý ale není jasné, kdo konkrétně nese za instalaci tohoto softwaru do automobilů zodpovědnost.

Německá prokuratura zároveň sdělila, že bývalý generální ředitel automobilového koncernu Volkswagen Martin Winterkorn není jmenovitě terčem vyšetřování kvůli emisnímu skandálu. Pondělní sdělení prokuratury v severoněmeckém městě Braunschweig, podle kterého úřad zahájil vyšetřování Winterkorna, bylo špatně formulováno, připustil dnes podle agentury AFP mluvčí této instituce. Vyšetřování je namířeno proti „manažerům (Volkswagenu) odpovědným“ za manipulace s naftovými motory, stojí v novém sdělení, které úřad zveřejnil na internetu. Žádné konkrétní jméno v něm podle AFP není zmíněno.

Volkswagen minulý týden přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě. Ministr hospodářství německé spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies, jenž je členem dozorčí rady VW, tento týden uvedl, že pracovníci Volkswagenu zodpovědní za skandál postupovali zločinně a musejí přijmout osobní odpovědnost.

Součástí koncernu Volkswagen je rovněž česká Škoda Auto. Ta v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů zahrnují zhruba 1,2 milionu vozů s její značkou. Chystá se proto svolávací akce těchto aut, která bude dobrovolná. Koncern VW zároveň v úterý oznámil, že jednotlivé značky představí příslušným úřadům technická řešení a opatření v říjnu. Majitelé vozidel pak budou informováni v nadcházejících týdnech a měsících.

Problémy s emisemi mají i další značky

Skandál vypukl v pátek 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Koncernu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (téměř 440 miliard korun). Skandál navíc začaly minulý týden vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla již podána řada hromadných žalob.

Mezitím se ale skutečně ukazuje, že problém s emisemi se zdaleka netýká jen Volkswagenu, jak už upozornilo mnoho odborníků. Mimo jiné třeba předseda německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH) Jürgen Resch, který ve středu uvedl, že skandál kolem falšování údajů o měření emisí bude mnohem širší a neomezí se pouze na Volkswagen. K podvodům kolem emisí se podle jeho názoru uchýlilo mnoho evropských automobilek, aby zajistily, že budou vozy s dieselovým motorem konkurenceschopné vůči benzinovým. 

„Ještě nás čeká mnoho odhalení u dalších značek.“

Jürgen Resch

předseda německého ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH)

A jak již nyní vyplývá z údajů největšího evropského autoklubu ADAC, tak například auta s naftovými motory značek Renault, Nissan, Hyundai, Citroën, Fiat, Volvo, ale i dalších, která byla podrobena přísnějším testům, vypouštěla i více než desetkrát víc oxidů dusíku, než kolik ukazovaly stávající testy Evropské unie.

ADAC podrobil vybrané vozy stávajícímu evropskému testu NEDC, který vychází z laboratorních měření. Výsledky pak porovnal s druhým testem WLTC, vyvinutým pod vedením OSN. I u tohoto testu je základem laboratorní měření. Celý cyklus je však delší a podle pozorovatelů se má zato, že lépe odráží podmínky reálného provozu.  Mimochodem, současné plány počítají s tím, že Evropská unie tento test v roce 2017 zavede, podotkl britský list The Guardian.

Nejhorších emisních výsledků v testu WLTC podle údajů ADAC dosáhly vozy Nissan X-Trail 1.6 dCi, Renault Espace Energy dCi 160 či Jeep Renegade 2.0. Mezi desítku vozů s nejhoršími výsledky se zařadila i auta Renault Grand Scénic a Renault Kadjar. První z těchto vozů (Nissan X-Trail 1.6 dCi) v testu WLTC produkoval více než čtrnáctkrát více oxidů dusíku, než kolik ukazovaly stávající evropské testy. Více než čtrnáctinásobné emise oxidů dusíku oproti oficiálnímu testu naměřil ADAC také u auta Volvo S60 D4. Mluvčí automobilky ale uvedl, že v tomto případě bylo auto porouchané a podnik záležitost vyšetřuje.

Mluvčí Nissanu podle listu The Guardian uvedla, že automobilka považuje za svůj závazek dodržovat zákony a pravidla na všech trzích. Obdobně reagoval i mluvčí skupiny Renault, který podotkl, že vozidla této automobilky nejsou vybavena zařízeními umožňujícími falšovat údaje o emisích.