Mýtné v Německu platí už i pro nákladní auta od 7,5 tuny

Za užívání silnic v Německu bude muset ode dneška platit víc dopravců. Zpoplatnění dálnic a některých silnic první třídy se rozšiřuje na nákladní auta s hmotností nad sedm a půl tuny. Dosud za jízdu po takových komunikacích platila jen vozidla těžší než 12 tun. Dotkne se to i některých českých dopravců, kteří uvedli, že nové náklady budou muset promítnout do cen přepravy.  

Video Studio 6
video

V Německu musí platit mýtné více aut

V Německu je pro nákladní dopravu zpoplatněno všech 12 800 kilometrů dálnic a 2300 kilometrů silnic prvních tříd (takzvaných Bundesstrasse), které mají dva jízdní pruhy v obou směrech. Podle ministerstva dopravy bude nyní poplatky nově odvádět asi čtvrt milionu vozidel. Zatímco dosud činily roční příjmy z mýtného 4,5 miliardy eur (122,3 miliardy korun), letos by rozšíření mýtného mělo státu vynést navíc 115 milionů eur (3,1 miliardy korun) a od příštího roku každoročně 380 milionů eur (10,3 miliardy korun).

„Rozšíření finančního zatížení uživatelů silnic je důležitým prvkem mého plánu na posílení investic do modernizace dopravní infrastruktury. Příjmy z mýtného pro nákladní auta budou trvale účelově vázány na rozvoj našich silnic.“

Alexander Dobrindt

ministr dopravy

Výše mýtného závisí na počtu náprav vozidla a na ekologické náročnosti jeho provozu. Za nákladní auto se dvěma nápravami, které splňuje evropskou emisní normu Euro 6, tak dopravci platí minimální sazbu 8,1 eurocentu (2,20 korun) za kilometr. Nejvyšší sazba mýtného 21,8 eurocentu (5,90 korun) za kilometr se vztahuje na vozy s pěti a více nápravami, které splňují nanejvýš emisní normu Euro 1. 

Na výpočet mýtného si stěžuje Svaz německých řemeslníků, jehož členové budou z velké části postiženi současným rozšířením poplatků. Podle svazu je výpočet nespravedlivý, protože nedělá rozdíly mezi různě těžkými vozidly, která přitom v rozdílné míře poškozují silnice.

Skoro sto tisíc řidičů si už ale nechalo do aut nainstalovat počítač, který přes satelit sleduje jejich trasu. Druhou variantou je registrace, kterou můžou učinit na internetu nebo na terminálech, které se nalézají například na benzínových pumpách.

Video Události
video

Události ČT: Mýto v Německu se rozšířilo i na lehčí nákladní vozy

Čeští dopravci: Cena vzroste asi o dvě koruny na kilometr

Nové německé mýtné postihne i české dopravce. Ti již dříve uvedli, že nové náklady bude nutné promítnout i do ceny přepravy. U vozidel s hmotností 7,5 až 12 tun by cena mohla vzrůst asi o dvě koruny na kilometr. „Pokud někdo využíval jen tuto techniku, je možné, že bude muset skončit, ale většina doprav přes Německo probíhá klasickými kamiony a pro ty se nic nemění,“ vysvětluje mluvčí Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia Martin Felix. 

Německo usiluje také o zpoplatnění dálnic pro osobní auta. Původně měli řidiči osobních vozidel začít platit za jízdu po německých dálnicích už od začátku příštího roku, po sporech mezi Berlínem a Evropskou komisí o slučitelnosti poplatků s evropským právem ale ministerstvo dopravy odložilo plán na zpoplatnění dálnic na neurčito.

Do tří let by ale chtěli v Německu mýto rozšířit ještě na všechny silnice první třídy, opět by se placení dotklo nákladních vozů.