Franšíz je stále víc. Pouštějí se do nich hlavně třicátníci

Češi si podnikání pod zavedenou značkou podle všeho oblíbili, v tuzemsku otevřeli už téměř 6,5 tisíce takových provozoven. A jejich počet bude podle odborníků stoupat i v příštích letech. Zájem o tento typ podnikání mají hlavně lidé po třicítce.

„Dostane od nás koncept restaurace, pomůžeme mu s architektonickým řešením, dostane od nás pokladní a rezervační systémy. Pomůžeme mu s dodavateli,“ vypočítává zástupce majitele restaurace Výtopna Miloš Staneček s čím vším pomáhají zájemci o franšízu. Právě gastronomické koncepty jsou u nás nejúspěšnější. Návratnost investic se u nich pohybuje v průměru do čtyř let.

Na českém trhu se počet franšízových konceptů zvýšil v loňském roce o 12 procent na 246. A posilovaly hlavně zahraniční značky – těch loni přibylo o 20 procent na 104. „Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich hledaly své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let. Ovšem i přesto očekáváme, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech 65 procent,“ uvedl už před časem ředitel poradenské společnosti Profit system Marek Halfar.

Video Ekonomika ČT24
video

Franšíz v Česku přibývá

Franšíz v Česku přibývá

Milek: Českých konceptů je v posledních letech více

Ve franšízových provozovnách pracuje v Česku více než dvacet tisíc lidí, nejvíce z nich v obchodu. „To číslo je určitě mnohem vyšší, protože řadu osob zaměstnávají ještě centrály a jsou zde i navazující pracovní místa na ty franšízové řetězce,“ dodává viceprezident České asociace franchisingu Lubomír Milek.

České značky vedou

České značky jsou v převaze a zřejmě to tak bude i do budoucna. „My to vidíme jako známku dozrávání trhu. Už se nejedná o masivní expanzi v uvozovkách na zkoušku zahraničních konceptů, které se sem přijdou zkusit, jestli zde uspějí, nebo ne. A pokud ne, tak v tichosti zmizí,“ dodává Barbora Štanglová z Profit systemu.

„Roste zájem franšízantů na českém trhu o zapojení se do určitých franšíz, které v současné době odpovídají jejich zájmu, tedy jejich profesi, zkušenostem. A to už je samo o sobě takovým hnacím motorem, aby franšíza nabyla kvality.“

Lenka Turnerová

docentka, Vysoká škola hotelová

Trend expanze tuzemských franšízových značek za hranice se od roku 2013 příliš nezměnil. V zahraničí loni působilo 43 franšízových systémů z Česka.